Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Denkkaders voor beeldend onderricht27206/1824/1920/1/43
Studiegids

Denkkaders voor beeldend onderricht

27206/1824/1920/1/43
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Denkkaders voor beeldend onderricht
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Gillard Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
De student kent de basiscompetenties van de leerkracht secundair onderwijs en kan die benoemen.
De student kan open en gesloten doelstellingen aanduiden. 
De student kan voorbeelden geven van verschillende didactische werkvormen. 
De student kent manieren om tijdens de lessen om te gaan met differentiatie en diversiteit in het onderwijs en kan die benoemen.
De student kent verschillende didactische modellen, algemeen en toegepast op zijn/haar (vak)discipline en kan die analyseren en vergelijken met elkaar.
De student kan op basis van de analyse en vergelijking conclusies trekken en verwoorden welk didactisch model het best bij zijn/haar visie past.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan vanuit het eigen vormingsaanbod kritisch reflecteren op het leraarschap.

Leerinhoud

In het eerste gedeelte van de cursus nemen we het doel van onderwijs onder de loep. Bestaat er zoiets als een ideale school? Wanneer we deze vraag willen beantwoorden moeten we ons eigenlijk eerst afvragen wat we met onderwijs willen bereiken. Wat willen we doorgeven van de ene generatie op de andere? Waarop willen we onze kinderen voorbereiden? Welke volwassenen willen we dat kinderen worden? Kortom, wanneer we zoeken naar de beste vorm van onderwijs, moeten we eerst de vraag beantwoorden wat het doel van ons onderwijs is. Van daaruit kunnen we dan terugwerken om een onderwijsvorm te ontwerpen die aan dat doel beantwoordt en een invulling geven aan de leraar die hiervoor nodig is.
Om op deze vragen een antwoord te formuleren werken we aan een interpretatiekader. We vertrekken daarvoor vanuit reflecties op het didactisch referentiekader, het beroepsprofiel van de leraar, de eigen motivatie om leerkracht te worden, het concept praktische wijsheid en we gaan dieper in op een aantal pedagogische en onderwijsfilosofische vraagstellingen.

In het tweede gedeelte van de cursus zoomen we in op onderwijsmodellen in de Beeldende kunst. Dit behelst in een eerste stap een beknopte inleiding in de historiek van het beeldend kunstonderwijs (o.a., Renaissance, Bauhaus, Black Mountain College). In een tweede stap worden een aantal (actuele) en relevante thema’s omtrent beeldend kunstonderwijs besproken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Reader en externe links op Digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Why art cannot be taught (James Elkins, 2001)
- Het prachtige risico van het onderwijs (Biesta, 2015)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht75,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00