Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Beeldende mens in ontwikkeling27205/1824/1920/1/09
Studiegids

Beeldende mens in ontwikkeling

27205/1824/1920/1/09
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Beeldende mens in ontwikkeling
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Pedagogische Psychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
De student kan in eigen woorden verbanden aangeven tussen de fysieke, motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling van zowel kinderen, jongeren als van volwassenen.
De student kan aangeven hoe waarnemen en aandacht aan elkaar zijn gerelateerd en kan hierbij minstens drie implicaties voor het onderwijs weergeven.
De student kan de verschillende stadia die Piaget hanteerde in eigen woorden bespreken.
De student kan leerstijlen benoemen volgens het model van Kolb.
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
De student kan in eigen woorden omschrijven wat men bedoelt met typerende lichaamsverhoudingen in de ontwikkeling van het kind.
De student kan de algemene kenmerken van de puberteit bij jongens en meisjes weergeven.
De student kan in eigen woorden de invloed van onveilige gehechtheid verwoorden en aandachtspunten aangeven om hier in een educatieve context mee om te gaan.
De student kan beargumenteren op welke manier de taal van het kind haar/zijn denken beïnvloedt.
De student kan de specifieke behoeften bij volwassenen van verschillende leeftijden in eigen woorden weergeven.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student kan de ontwikkeling van de hersenen op een aantal markante vlakken weergeven, hierbij linken leggend naar recent wetenschappelijk onderzoek.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan eigen inzichten verwoorden
De student kan de kenmerken van de visies op onderwijs van Vygotsky, Montessorri, Jenaplan, Steiner, Freinet, Decrolly, Dalton, Rogers en Rosenberg op onderwijs vertalen naar kunstonderwijs en atelierwerking.

Leerinhoud

Ontwikkelingspsychologie van de mens (kinderen, jongeren en volwassenen) met nadruk op het visuele, beeldend-motorische interactieve, zowel fysieke, cognitieve als sociale aspecten.


Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusdocumenten/externe links op Digitap

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- De Jonckheere, Peter. Ontwikkelingspsychologie: inleidende begrippen en
implicaties voor opvoeding en (basis) onderwijs. Mechelen, Plantyn, 2011. Print. (wordt ook voor ‘de beeldende mens in moeilijkheden’ gebruikt, dus sterk aanbevolen!)
- Adriaenssens, Peter. Gids voor succesvol opvoeden. Tielt, Lannoo, 2008. Print.
- Bronson, Po en Merryman, Ashley. Ouders opgelet! Baanbrekende inzichten over opvoeden. Amsterdam, Maven Publishing BV, 2011. Print.
- Byttebier, Igor. Creativiteit. Hoe? Zo! Tielt, Lannoo, 2002. Print.
- Delfos, Martine F. Psychologie van de adolescentie: biologisch, psychologisch en pedagogisch. Amsterdam, Pearson Education Benelux, 2012. Print.
- Feldman, Robert S. Ontwikkelingspsychologie 2: levensloop vanaf de jongvolwassenheid. 5de editie. Amsterdam, Pearson Education Benelux, 2011. Print.
- Gombeir, Dirk, Luk Bosman en Chico Detrez. Identiteit ontwikkelen : leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs. Mechelen, Plantyn, 2008. Print.
- Hogerhuis, Michiel, en Martijn van Oorschot. Alle gedrag is communicatie. Amsterdam, SWP, 2007. Print.
- Meykens, Simone. Kindertekeningen in ontwikkelingspsychologisch en diagnostisch perspectief. Acco, 2000.Print
- Nelis, Huub en Yvonne van Sark. Puberbrein binnenstebuiten. 4de editie. Utrecht, Kosmos, 2014. Print.
- Pommereau, Xavier. Puberteit: meer dan puistjes alleen. Antwerpen, Standaard, 2008. Print.
- Van der Molen, H.T., Kluytmans, F. & Hommes, M. A. Gespreksvoering: basisvaardigheden en gespreksmodellen. Groningen, Noordhoff, 2016 (vierde druk). Print.
- Van Geel, Victor. Lichaamstaal: praktijkboek voor de leraar. 7de editie. Amersfoort, Thieme Meulenhoff, 2014 (zevende druk). Print.
- www.klasse.be

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Kennistoets 100%

Open vragen

Schriftelijk