Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage Schoolgebeuren6814/1824/1920/1/71
Studiegids

Stage Schoolgebeuren

6814/1824/1920/1/71
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Stage Schoolgebeuren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Colpaert Ludovik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
De student kan inhoudelijk uitgewerkte, goed beargumenteerde en vormelijk samenhangende teksten schrijven in Standaardnederlands waarbij hij rekening houdt met spelling en zinsbouw.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
De student kan administratieve taken zelfstandig en correct plannen en uitvoeren met respect voor deadlines.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan een relevante onderzoeksvraag formuleren en beantwoorden, hetgeen resulteert in een besluit waarbij de persoonlijke visie beargumenteerd wordt.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector.
De student kan de verschillende fases van een onderzoekscyclus benoemen en onder begeleiding uitvoeren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
De student kan zelfstandig een gedegen onderzoek voeren door de gepaste bronnen te raadplegen en door minimum twee verschillende schoolvisies op mesoniveau te vergelijken.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan zowel schriftelijk als mondeling kritisch reflecteren over de opgedane ervaringen binnen een team door kwaliteiten en werkpunten uit te lichten en aan te vullen met alternatieve oplossingen.
De student kan zowel schriftelijk als mondeling kritisch reflecteren over de eigen inbreng en het eigen handelen binnen een projectteam door kwaliteiten en werkpunten uit te lichten en aan te vullen met mogelijke alternatieve oplossingen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
De student kan, in overleg met een schoolteam, actief of passief deelnemen aan een schoolse mesoactiviteit en kan dat met eigen verslagen en attesten aantonen.
De student kan een mesoactiviteit kaderen binnen het schoolgebeuren waarbij hij aantoont kennis te hebben van de schoolstructuur.
De student kan, zowel fysiek als digitaal, efficiënt overleggen, organiseren en samenwerken binnen een team en maakt hiervan een gestructureerd schriftelijk verslag met op te volgen taken en afspraken.

Leerinhoud

Stage schoolgebeuren is een zelfstudievak waarbij je zal ondervinden dat leerkracht zijn niet alleen om lesgeven draait, maar ook om andere activiteiten en taken.

Je dient, met eigen verslagen en attesten van de school, aan te tonen dat je hebt deelgenomen aan een externe mesoactiviteit op schoolniveau (evaluatie, jury, project, uitstap, navorming, algemene vergadering, vakgroepvergadering, klassenraad, oudercontact, opendeurdag, opbouw van of bezoek aan een tentoonstelling georganiseerd door een school, enzovoort). Dat kan in een passieve rol zijn, als (kritisch) observator, maar ook actief als medeorganisator en/of -begeleider. Via kritische reflecties over de opgedane ervaringen en jouw rol als lid van een schoolteam kom je tot een besluit waarin jouw persoonlijke visie met sterke argumenten in de verf gezet wordt.

Daarnaast neem je actief deel aan het organiseren, promoten en ondersteunen van Café Dessiner, het vier dagen durende ontmoetings- en professionaliseringsevenement van de educatieve master beeldende kunsten. Je legt de nodige ondernemingszin aan de dag en neemt je verantwoordelijkheid op om een deeltaak van de organisatie van het evenement op een correcte manier uit te voeren. Jouw deelname en inzet voor, tijdens en na Café Dessiner zal geëvalueerd worden aan de hand van een beeldverslag, een peerevaluatie en een reflectiegesprek.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAP.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage15,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00

Toetsing (tekst)

Toetsmethode: - Werkstuk (toetsmedium: digitaal) + Open vragen (toetsmedium: mondeling)

Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en peers

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.