Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Training interactieve werkvormen6803/1824/1920/1/85
Studiegids

Training interactieve werkvormen

6803/1824/1920/1/85
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Training interactieve werkvormen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
De student linkt didactische beginsituaties aan specifieke werkvormen en zelf gekozen leerinhouden.
De student kan de aangebrachte werkvormen in eigen woorden weergeven.
De student kan een objectief observatieverslag opstellen.
De student legt uit hoe een groep zich ontwikkelt en beargumenteert in welke ontwikkelingsfase een groep zich bevindt.
De student kan feedback zodanig verwoorden dat het voor de ontvanger makkelijker is om er eigen leerpunten uit te destilleren.
De student kan in eigen woorden aangeven wat een lesfragment meer of minder efficiënt maakt.
De student toont zich zelfkritisch in het beoordelen van de eigen prestaties in dit opleidingsonderdeel.
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
De student draagt actief bij tot een positief leef- en leerklimaat binnen de opleiding.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
De student kan de basisklasopstelling doorbreken, en kan in eigen woorden de functionaliteit hiervan verwoorden.
De student durft te experimenteren met interactieve werkvormen, vertrekkend vanuit haar/zijn beginsituatie.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan schriftelijk en mondeling kritisch reflecteren over het eigen en andermans handelen.

Leerinhoud

De cursus 'Training interactieve werkvormen' sluit nauw aan bij de cursussen 'Communicatie en taalvaardigheid', 'De beeldende Mens in Ontwikkeling', “De beeldende Mens in Moeilijkheden’,‘Denkkaders voor Beeldend Onderricht' en ''Stage kinderen”. We zullen wat aangeboden wordt in deze cursussen hier samenbrengen, voorbereiden en waar mogelijk inoefenen. We maken hierbij gebruik van de individuele sterke kanten van de verschillende deelnemers. 'Via het oefenen met verschillende vragen, groeperingsvormen, media, interactie-uitlokkende technieken, worden er verschillende technieken aangeboden waaruit de student kan kiezen om zijn eigen leerproces zo volledig mogelijk te maken. Dit gebeurt via het oefenen met (onder andere) verschillende soorten vragen, groeperingsvormen, media en interactie-uitlokkende technieken. Individuele en groepsopdrachten helpen de student(e) om haar/zijn eigen leerproces zo volledig mogelijk te maken. Om dit tot stand te kunnen brengen zal er, soms vertrekkend van confrontatie, dan weer startend bij feedback, gesteund worden op het eigen reflectievermogen van de student. De BB-cursus biedt hiertoe de nodige ondersteuning en de begeleider zal de rol van coach op zich nemen. Gezien het hier om het inoefenen en evalueren van concrete vaardigheden gaat, is aanwezigheid bij de workshops onontbeerlijk.

Thema's en onderwerpen die aan bod kunnen komen (afhankelijk van de voorkennis en samenstelling van de groep) zijn:
- Beginsituatie - werkvormen - groeperingsvormen.
- Observeren - rapporteren - reflecteren/evalueren.
- Efficiënt lesverloop, aangepaste klasopstellingen en veiligheid.
- Groepsdynamica - persoonlijkheid - verantwoordelijkheid nemen voor de eigen communicatie.

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.
Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle informatie die in de lessen en via Digitap wordt doorgegeven, zowel mondeling als schriftelijk. Zie ook studiewijzer.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00

Toetsing (tekst)

Vaardigheidstoets simulatie 50% + Reflectieopdracht 50%

Gedragsobservatie + open vragen

Momentopname na proces