Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage kunsteducatieve sector32746/1824/1920/1/29
Studiegids

Stage kunsteducatieve sector

32746/1824/1920/1/29
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Stage Kunsteducatieve sector 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Suls Lore
Andere co-titularis(sen): Grupping Liesbet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
De student kan toepasselijke kunsteducatieve methodieken en werkvormen toepassen in de beroepspraktijk.
De student heeft inzicht in de doelgroep die betrokken is bij het kunsteducatief project en kan zijn leerinhouden, leerdoelen, methodieken, werkvormen en groeperingsvormen, evaluatie, begeleiding en feedback aanpassen aan de leergroep.
De student kan tijdens zijn kunsteducatieve stage inzetten op een aangename, gestructureerde, inspirerende, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving waarbij hij/zij pro actief is ten aanzien van diversiteit.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
De student toont zelfredzaamheid en gaat zelfstandig te werk.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
De student kan constructief communiceren en samenwerken met een kunsteducatieve organisatie en/of andere externe partner.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
De student kan een bijdrage leveren aan de reguliere werking of een bestaand aanbod van een kunsteducatieve organisatie of een andere externe partner.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan flexibel inspelen op de praktijksituaties en op basis van vakkennis, reflectie en inzicht moeilijkheden oplossen.
De student kan reflecteren over het eigen handelen doorheen het kunsteducatief project en verbanden leggen met de projectresultaten, benoemen wat de kwaliteiten en werkpunten zijn en hoe daarmee om te gaan in de toekomst.

Leerinhoud

De student loopt een stage van minimaal 40 uren bij een erfgoed- (vb.musea), cultuur-, kunsteducatieve organisatie of een socio-culturele organisatie met een uitgesproken kunsteducatief (vrijetijds)aanbod. In het kader van deze stage kan de student enerzijds meedraaien in een kunsteducatief project ter aanvulling op de reguliere werking anderzijds zijn volgende opties ook een mogelijkheid:

- het begeleiden en ontwikkelen van workshops

- het ontwerpen van een kunsteducatief product (vb. een inspiratiebundel; een doe-boekje; een bouwpakket; educatief pakket; een innovatief concept;  ... )

- het mede-coördineren, organiseren of ondersteunen van een kunsteducatief evenement 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie aanvullende info op Digitap en in de studiewijzer.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werkplekleren en/of stage40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio70,00
AcademiejaarReflectieopdracht30,00

Toetsing (tekst)

70% Portfolio + 30% reflectieopdracht

Toetsmethode: Werkstuk + open vragen