Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Beeldende mens in moeilijkheden33198/1824/1920/1/71
Studiegids

Beeldende mens in moeilijkheden

33198/1824/1920/1/71
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
De student kan de verschillende aspecten van temperament omschrijven en het verschil weergeven met persoonlijkheid.
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
De student kan, voor minstens 3 domeinen weergeven wat een sensitieve periode is en op welke manier ze van belang is voor de ontwikkeling van het kind.
De student kan acties van leerkrachten in verband met veilige en onveilige hechting opsommen.
De student kan sociaal-emotionele voorwaarden weergeven en onderbouwen voor het leren als proces.
De student kan de belangrijkste stadia in de gemiddelde fysieke, motorische, cognitieve, morele en sociale ontwikkeling van zowel kinderen, jongeren als volwassenen verwoorden.
De student kan een aangeboden kindertekening correct plaatsen in de tekenontwikkeling en deze keuze verantwoorden gebruik makend van de juiste termen.
De afgestudeerde communiceert adequaat met ouders/verzorgers met diverse taalachtergronden en stimuleert de betrokkenheid en het samen ontwikkelen van constructieve strategieën om het leerproces van de lerenden te ondersteunen en te stimuleren.
De student kan aangeven hoe ouders hun eigen intern werkmodel kunnen doorgeven aan hun kinderen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student kan geschikte bronnen raadplegen en toepassen.
De student kan ‘theory of mind’ uitleggen en in verband brengen met het lesgeven in beeldend onderricht.

Leerinhoud

1 De sociale zijde van ontwikkeling:

a. Persoonlijkheidsontwikkeling
b. Hechting
c. Het zelf
d. Sociaal-emotionele voorwaarden voor leren
e. Omgaan met anderen
f. Moreel gedrag en altruïsme

2 Leerproblemen als
dyslexie, dyscalculie, dysorthografie, dyspraxie
beelddenken
NLD
ADHD
Hoogbegaafdheid
Breed spectrum autisme
Faalangst
Motivatieproblemen
Depressie
ADD
Gender
HSP

3 Spiral Dynamics: de ontwikkeling van waardensystemen..

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle informatie die in de lessen en via Digitap wordt doorgegeven, zowel mondeling als schriftelijk. Zie ook studiewijzer.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- De Jonckheere, Peter. Ontwikkelingspsychologie: inleidende begrippen en implicaties voor opvoeding en (basis) onderwijs. Mechelen, Plantyn, 2011. Print. (wordt ook voor Beeldende mens in ontwikkeling gebruikt, dus sterk aanbevolen).
- Brown, S. e.a. Goed lesgeven: praktische raadgevingen en tips voor de moderne leerkracht..Aartselaar, Deltas, 1998. Print.
- Hart, Sura en Kindle-Hodson, Victoria. De veilige klas. Leren en inspireren. Roermond, Daimoon BV, 2011. Print.
- Hogerhuis,Michiel en Martijn. van Oorschot. Alle gedrag is communicatie. Amsterdam, SWP. 2007. Print.
- Van Geel, Victor. Lichaamstaal: praktijkboek voor de leraar. 7de editie. Amersfoort, Thieme Meulenhoff, 2014. Print.
- Van den Broeck, Herman. 'Opvoeden in de klas - Wegwijzer voor leerkrachten'. Tielt, Lannoo, 2006. Print.
- www.klasse.be

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht50,00
AcademiejaarKennistoets30,00
AcademiejaarReflectieopdracht20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Kennistoets 30% + Reflectieopdracht 20% + Vaardigheidstoets hands on 50%

Werkstuk + open en gesloten vragen

Momentopname na proces