Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Organisatie en wetgeving3195/1824/1920/1/21
Studiegids

Organisatie en wetgeving

3195/1824/1920/1/21
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Organisatie en wetgeving
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 24,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
De student kan de eigen mening/visie verduidelijken aan collega’s uit het onderwijslandschap en op basis van dit gesprek die mening/visie onderbouwen of eventueel aanpassen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student kan verbanden leggen tussen de leerstof door onderzoek te doen naar de materie.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan de inhoud van een decretale tekst beoordelen, zijn mening erover formuleren en deze mening beargumenteren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector.
De student kan de onderzoekscyclus volledig en op zelfstandige basis uitvoeren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
De student kan op basis van zijn kennis een decretale tekst begrijpen en analyseren
De student kan de gevolgen van beleidsmatige beslissingen en de daarbij horende gevolgen in de praktijk inschatten, beschrijven en bespreken.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
De student kan werken aan een interpretatiekader en kritisch omgaan met informatie over onderwijsthema’s en ontwikkelingen.
De student kan die gevolgen in de praktijk kritisch beoordelen en zijn visie geven.

Leerinhoud

De student leert zich een breder beeld te vormen over het (kunst)onderwijs in Vlaanderen door de politieke structuur van Vlaanderen in de federale context en de onderwijsorganisatie in Vlaanderen te bestuderen.
Daarnaast spenderen we aandacht aan de recente onderwijsontwikkelingen en gaan we kijken naar de onderwijsorganisatie (rechtspositie van het onderwijspersoneel, statuten, sollicitatiemogelijkheden, vaste benoeming, zelfstandige in bijberoep, vakgroepen en vergaderingen…).
Er wordt ingegaan op de inrichtende machten, de kwaliteitszorg, de werking van de inspectie, werking van externe partners en de decretale bepalingen van het onderwijs en het kunstonderwijs in het bijzonder, voornamelijk het DKO en KSO. 
We focussen op:
- de politieke en administratieve context van de onderwijsorganisatie in Vlaanderen
- de organisatie van en de beleidsvoering omtrent het beeldend kunstonderwijs in Vlaanderen
- de decretale bepalingen van het (kunst)onderwijs, voornamelijk het DKO en het KSO
- de kwaliteitszorg in het onderwijs
- de school als organisatie (structuur en cultuur)
- de beleidseffectiviteit van de school
- de rechtspositie van het personeel
- combinatie kunstenaar/leraar
o solliciteren in het onderwijs: waar, wat, hoe
o de rechten van het kind

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

http//:www.onderwijs.vlaanderen.be
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-regering/beslissingenvlaamseregering?search=&publication_date=&publication_date_1%5Bmin%5D%5Bdate%5D=&publication_date_1%5Bmax%5D%5Bdate%5D=&competence=21&delivery_channel=&delivery_channel_1=

Aanvullende informatie op Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Mondelinge opdracht
AcademiejaarReflectieopdracht30,00Mondelinge reflectie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Mondeling examen

Toetsing (tekst)

Toetsmethode: Open vragen + casus

Toetsmoment: Mondeling