Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Making Change32747/1717/1920/1/36
Studiegids

Making Change

32747/1717/1920/1/36
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Schilderkunst binnen vrije kunsten
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Painting binnen Fine Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Arkesteijn Roel
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 24,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (tekst)

  • De student kent de basisbegrippen op het gebied van natuur, milieu en ecologie.
  • De student kent de relevante ontwikkelingen binnen de ecologische kunst.
  • De student kan op de eigen artistieke praktijk reflecteren en kan die binnen de hedendaagse ontwikkelingen binnen het beeldende kunsten-veld plaatsen.
  • De student beschikt over een bredere visie op de positie van het eigen werk tegenover andere levens- en wetenschapsgebieden, waaronder specifiek ecologie.
  • De student kan (kunst)theoretische teksten kritisch analyseren.
  • De student kan een beknopte interdisciplinaire onderzoekscasus schrijven.
  • De student kan zijn interdisciplinaire onderzoekscasus mondeling toelichten.
  • De student is in staat om de voorstellen in de praktijk te helpen realiseren door potentiële samenwerkingspartners te herkennen en samenwerkingen aan te gaan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent de relevante ontwikkelingen binnen de ecologische kunst.
BA3 - Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
De student kent basisbegrippen op het gebied van natuur, milieu en ecologie.
De student kan op de eigen artistieke praktijk reflecteren en kan die binnen de hedendaagse ontwikkelingen binnen de beeldende kunst plaatsen.
De student beschikt over een bredere visie op de positie van het eigen werk tegenover andere levens- en wetenschapsgebieden, waaronder ecologie.
BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
De student kan (kunst)theoretische teksten kritisch analyseren.
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
De student kan zijn interdisciplinaire onderzoekscasus mondeling toelichten.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
De student kan een beknopte interdisciplinaire onderzoekscasus schrijven.
De student is in staat om de voorstellen in de praktijk te helpen realiseren door potentiele samenwerkingspartners te herkennen en samenwerkingen aan te gaan.

Leerinhoud

Dit opleidingsonderdeel heeft een sterk interdisciplinair karakter en is gericht op het ontwikkelen van actieve (beeldende) strategieën om daadwerkelijke veranderingen tot stand te brengen op het gebied van duurzaamheid binnen een maatschappelijke context. Binnen dit opleidingsonderdeel worden de grenzen van de discipline beeld kunst opgezocht en de meer sociaal-maatschappelijk, politiek en ecologisch georiënteerde opvattingen van het kunstenaarschap belicht.

Sinds de late jaren zestig van de 20ste eeuw ontwikkelden zich internationaal uiteenlopende nieuwe kunstvormen die vaak met de overkoepelende benaming 'ecologische kunst' worden aangeduid. De laatste decennia kwamen deze tendensen in een stroomversnelling, mede onder invloed van alarmerende berichten over klimaatverandering en afname van de biodiversiteit. Uiteenlopende generaties kunstenaars houden zich in antwoord daarop actief met ecologische vraagstukken bezig. Vele kunstenaars kaarten zelfs strategieën aan om actief in te grijpen in (lokale) ecologische systemen, waarbij zij vaak verschillende wetenschapsgebieden, gemeenschappen, politici, beleidsmakers en financiers met elkaar verbinden. 

De hoor- en werkcolleges vertrekken vanuit de beeldende kunstenpraktijk en stellen de vraag hoe kunstenaars verandering kunnen bewerkstelligen. er wordt aandacht besteed aan de meest relevante tendensen op natuur- en milieugebied en via onder meer close readings wordt ingegaan op het werk van pionierende eco-kunstenaars. Daarnaast worden fenomenen als permacultuur, mondiale Transitiebeweging en het verschijnsel 'ecovillages' besproken, evenals recente ontwikkelingen binnen het domein van de tuin- en landschapsarchitectuur. 

in de vorm van casussen in en rond de Academie gaat de student vervolgens op pad en op onderzoek naar manieren om op kleine schaal verandering te bewerkstelligen in de dagelijkse omgeving. Door het formuleren van bereikbare actiepunten en het identificeren van potentiële samenwerkingspartners werkt de student naar de concrete realisatie van een projectontwerp.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Uiteenlopende vakliteratuur, variërend van kunstenaarsgeschriften tot literatuur op het gebied van milieu-activisme en permacultuur. Voor concrete informatie zie digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren

Toetsing (tekst)

  • Schriftelijke opdracht met mondelinge presentatie.
  • Project (individueel en in groep).