Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat tolk Vlaamse Gebarentaal, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Verheyden Bart
Andere co-titularis(sen): Heymans Ellen, Vansichen Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren
Korte omschrijving
Binnen het opleidingsonderdeel Dovencultuur en -gemeenschap 1 maakt de student kennis met de culturele wereld die schuil gaat achter de Vlaamse Gebarentaal. Naast een kennisgerichte verrijking van deze cultuur wordt de student zich bewust van de eigen bril waarmee hij/zij naar de wereld kijkt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06 – Niveau taalvaardigheid van de Vlaamse Gebarentaal: De gegradueerde begrijpt de gesproken en geschreven Vlaamse Gebarentaal op het niveau C1 conform het Europees referentiekader.
De student reproduceert de kennis over ‘beeldvorming’, ‘doofheid’, ‘cultuur’ en ‘gemeenschap’.
|
De student reproduceert de kennis over de geschiedenis van doven en hun onderwijs.
|
De student reproduceert de kennis over de manier waarop Doven kunst beleven.
|
De student reproduceert de kennis over de medische visie op doof zijn en de gevolgen die dit met zich meebrengt.
|
De student reproduceert de kennis over Dovenrechten.
|
12 – Niveau persoonlijke ontwikkeling: De gegradueerde heeft een realistisch beeld van het eigen professioneel handelen, stuurt dit permanent bij op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling en integreert de nieuwe inzichten in de praktijk.
De student brengt informatie uit verschillende bronnen coherent en op kwalitatieve wijze samen en kadert deze gegevens binnen een groter geheel.
|
De student onderkent zowel de eigen als de maatschappelijke beeldvorming t.a.v. doof-zijn en gebarentalen.
|
Leerinhoud
Binnen het opleidingsonderdeel Dovencultuur en -gemeenschap 1 wordt de student zich bewust van de persoonlijk gekleurde bril waarmee hij/zij naar de maatschappij en naar begrippen als 'doof' en 'gebarentaal' kijkt. Hij/Zij maakt kennis met verschillende visies omtrent doofheid en leert begrippen zoals '(Doven)cultuur', '(Doven)gemeenschap' en 'Deafhood' kennen, definiëren en kaderen. Nadien duikt de student in de Vlaamse Dovengeschiedenis en het Vlaamse Dovenonderwijs. Vervolgens verwerft de student inzicht in de taalverwerving van dove kinderen, hun cognitieve ontwikkeling en hun identiteitsvorming. Verder wordt aandacht besteed aan verschillende kunstvormen voor en door Doven. Tot slot leert de student de verschillende rechten voor Doven kennen. Naast de lesmomenten verwerft de student een deel van de literatuur zelfstandig thuis. Hij/zij maakt ook een aantal taken, zowel in groep als individueel.
Het opleidingsonderdeel Dovencultuur en -gemeenschap 1 bereidt de student rechtstreeks voor op het opleidingsonderdeel Dovencultuur en -gemeenschap 2. Bovendien vergroot de in dit opleidingsonderdeel aangebrachte kennis de inzichten die ook in andere opleidingsonderdelen ingezet zullen worden, zoals het respectvol en evenwaardig omgaan met Doven (inclusief Dove lectoren binnen de opleiding), dit met kennis en begrip voor de gedeelde geschiedenis van Doven. Een taal kan namelijk nooit losgekoppeld worden van haar cultuur en geschiedenis.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 75,00 | |
Academiejaar | Portfolio | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 75,00 | |
Tweede examenperiode | Portfolio | 25,00 | |