Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (dans), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Goossens Liesbeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren
Korte omschrijving
De ontwikkelingspsychologie bestudeert de menselijke levensloop in functie van het optimaliseren van het pedagogisch-didactisch handelen van de leraar muziek en podiumkunsten. Tijdens de lessen worden algemene kaders gedocumenteerd a.d.h.v. voorbeelden uit de artistieke formele en non-formele lespraktijk. Door zelfstandige groepsopdrachten worden de studenten uitgedaagd door een aantal probleemstellingen uit het (onderwijs)werkveld die zij door integratie en toepassing van de opgedane inzichten trachten op te lossen.
Onderwijsorganisatie (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende leerdoelen:
Kan het belang van "sensitieve responsiviteit" aantonen voor een individuele benadering van leerlingen. Kan de inzichten in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied toepassen in de omgang van verschillende leeftijdsgroepen (kinderen, adolescenten en volwassenen) en verschillende doelgroepen
|
Kan leerlingen en een leergroep "taxeren" op basis van het inzicht in de psychologische ontwikkeling van de mens. Kan inzicht in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied efficiënt aanwenden.
|
Kan verschillende leertheorieën omschrijven en herkennen in casussen. Kan de inrichting van de krachtige leeromgeving verantwoorden vanuit leertheoretische concepten en een inzicht in leervoorwaarden.
|
Kan verbanden leggen tussen de cognitieve, psychomotorische, dynamische affectieve, sociale ontwikkeling en de repercussies hiervan op de onderwijs- en opvoedingsaanpak
|
Kan de belangrijkste leer- en ontwikkelingsproblemen situeren en een aanpak voor de leraar beschrijven.
|
Kan leer- en ontwikkelingspsychologische concepten beschrijven, herkennen in een casestudy en uiteenzetten hoe deze een impact kan hebben op het leef- en leerklimaat
|
Kan verschillende onderzoeksmethoden beschrijven. Kan de onderzoekscyclus beschrijven. Kan de verschillende theorieën en onderzoeksresultaten in het kader van de ontwikkelingspsychologie duiden. Maakt zelfstandig gebruik van verschillende bronnen om toelichting te geven tijdens klasdiscussies en casusbespreking.
|
Kan de sociaal-emotionele ontwikkeling doorheen de levensfasen schetsen. Kan aan de hand van voorbeelden aantonen hoe daarmee rekening gehouden kan worden binnen de lessen. |
Kan de inzichten uit de ontwikkelingspsychologie aanwenden ter bevordering van de individuele ontplooiing van de leerling en dit aantonen aan de hand van een casus
|
Leerinhoud
- cognitieve, psychomotorische, affectieve en sociale ontwikkeling van de mens. Theorieën, casestudies en filmateriaal ter illustratie
- sociale ontwikkeling, affectieve ontwikkeling, hechting
- sociale ontwikkeling, affectieve ontwikkeling, moreel besef
- cognitieve, psychomotorische, affectieve en sociale ontwikkeling van de mens. Theorieën, casestudies en filmateriaal ter illustratie
- sociaal emotionele ontwikkeling en problemen: depressie, ADHD + methode van Meichenbaum, autismespectrumstoornis en stappenplan voor de leraar
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Handboek:
STRUYVEN, K.; BAETEN, M.; KYNDT, E. en SIERENS, E.: "Groot worden
De ontwikkeling van baby tot adolescent", Lannoo Campus, Leuven, 2009, 320 p.
Elektronisch leerplatform:
cursus ontwikkelingspsychologie, readers en beeldmateriaal
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Literatuur: BJØRKVOLD Joan-Roar, De muzische mens, AD. Donker, Rotterdam 1992
KOHNSTAMM, R. "Kleine Ontwikkelingspsychologie" het jonge kind, de schoolleeftijd, de pubertijd, 2009, Bohn, Staffleu, van Loghum
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Semester 1 | Kennistoets | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Mondeling examen
Evaluatiecriteria:
Verwerking en reproductie van leerinhouden
Theoretische inzichten worden toegepast in concrete (praktijk)situaties
Een helder en coherent betoog.