Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Commerciële vaardigheden26876/1695/1920/1/08
Studiegids

Commerciële vaardigheden

26876/1695/1920/1/08
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bauer Evelyn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Een goede verkoper is méér dan iemand die vlot communiceert. Een goede verkoper heeft commercieel inzicht, maar dat alleen is niet genoeg. Een goede verkoper moet nog een aantal andere vaardigheden hebben. Bij een geslaagde deal zijn zowel de verkoper als de klant blij. Door klantgericht te zijn kan je dit doel halen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Hanteert bedrijfseconomische en juridische principes
De student zet uiteen hoe belangrijk inzicht in klanten en de markt is, zodat klantenrelaties kunnen worden opgebouwd en behouden
Klantgericht
De student denkt en handelt cliënt/klantgericht
De student kan zich professioneel voorstellen aan een zakenpartner/klant
supply chain
De student zet uiteen hoe belangrijk inzicht in klanten en de markt is, zodat klantenrelaties kunnen worden opgebouwd en behouden
voert adviserend verkoopgesprek
De student kan zich professioneel gedragen in een commerciële omgeving
De student kent de basisprincipes van verbaal en non-verbaal gedrag in een commerciële omgeving
Ondersteunt het inkoop- en verkoopbeleid conform de gekozen marketingstrategie;
De student werkt een groepsproject uit in teamverband
Ondersteunt het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext;
De student kan de marketingbegrippen toepassen op echte en fictieve cases.
De student weet hoe bedrijven nieuwe leads, bezoekers, klanten en ambassadeurs aantrekken en cultiveren
Zet een marketingcommunicatieplan op;
De student heeft inzicht in de manieren waarop doelgroepen worden bereikt en aangesproken

Leerinhoud

De student leert:

- klanten behoeften begrijpen

- klanten benaderen

- een verkoopgesprek voeren/pitchen

- met tegenwerpingen omgaan

- een offerte uitwerken

Studiematerialen (lijst)

Handboek commerciële vaardighedenVerplicht
  • Auteur: Stefan Renkena

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets80,00Schriftelijk/Digitaal
Voor dit onderdeel moet de student 60% van de punten halen voor een 10/20
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Schriftelijk/Digitaal
Voor dit onderdeel moet de student 60% van de punten halen voor een 10/20
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht20,00De studenten werken in groepen een opdracht uit tijdens de lessen. Deze wordt tijdens de laatste les gepresenteerd. De regels en voorwaarden worden via Digitap gedeeld.