Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Immersive storytelling32991/1732/1920/1/79
Studiegids

Immersive storytelling

32991/1732/1920/1/79
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Trajectschijf 3 A
    • Keuzepakket Trajectschijf3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): Cluckers Jeroen
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

"A movie that gives one sight and sound... I make it so that you are in the story, you speak to the shadows, and the shadows reply, and instead of being on a screen, the story is all about you, and you are in it. Would that be to make real a dream?" - uit: Pygmalion's Spectacles, Stanley G. Weinbaum, 1935

In het keuzevak Immersive Storytelling leer je hoe je een verhaal vertelt in virtual reality (VR), aan de hand van de narratieve technieken die de afgelopen twee jaar ontwikkeld zijn binnen het multidisciplinaire onderzoeksproject Show & Tell. Onder het thema 'Seeing is Believing' onderzoeken we hoe we de grenzen tussen realiteit en virtualiteit voor de kijker kunnen laten versmelten.

Voorkennis in (360°) - video is in principe niet nodig. De studenten worden evenredig in teams ingedeeld, zodat ieder team een multidisciplinaire samenstelling heeft. Studenten met voorkennis in After Effects, 3D-software zoals Cinema 4D, Blender of 3D-scantechnieken zoals photogrammetry worden warm aanbevolen om deel te nemen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
Kan een VR-compositie maken dat een verhaal duidelijk overbrengt
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
Kan een VR-compositie maken dat een verhaal duidelijk overbrengt
Heeft een inzicht in de werking van de nodige video- en audiobewerkingssoftware
Bedienen van een 360° videocamera, afhankelijk van de omstandigheden
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
Inzetten van immersive storytelling-technieken
Een VR-verhaalconcept kunnen ontwikkelen
Professionalisering. Taakanalyse
Maakt professionele 360° video en audio opnames
Een VR-project op poten kunnen zetten
Productie. Werkproces coördineren
Maakt professionele 360° video en audio opnames
Plant 360° video opnames

Leerinhoud

  • Een verhaal vertellen in VR
  • Een VR-ervaring creëren
  • Een VR-verhaalconcept ontwikkelen
  • Een professionele 360° video-opname voorbereiden en verzorgen
  • Professioneel monteren van 360° video en audio
  • Creatief toepassen van immersive storytelling-technieken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Projectopdracht in groep
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00Individueel werk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.