Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek B verkort traject (voor 1 extra vak)33267/1709/1920/1/21
Studiegids

Toegepaste didactiek B verkort traject (voor 1 extra vak)

33267/1709/1920/1/21
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
    • Bedrijfsorganisatie
    • Biologie
    • Economie
    • Engels
    • Frans
    • Gezondheidsopvoeding
    • Islamitische godsdienst
    • Mode
    • Muzikale Opvoeding
    • Nederlands
    • Nederlands - niet thuistaal
    • Niet-confessionele zedenleer
    • Project Algemene Vakken
    • Techniek
    • Wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Aelbrecht Eddy OT, Christiaens Maja, Daems Céline, De Witte Nele, El Meziani Mourad, Gadeyne Judith, Heyrman Rita, Meskens Ad, Rymen Tine, Saey Mark, Van Camp Alena, Van der Kuylen Dennis, Vermeiren Kristel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 77,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
werkt een complexe werkvorm uit voor een les(fas) die specifiek bij het vak hoort
de student integreert specifieke vakdidactische elementen in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving
de student past differentiatiemogelijkheden toe aangepast aan zijn specifiek onderwijsvak.
De student integreert specifieke vakdidactische elementen die leerlingen uitdagen tot ontdekkend en onderzoekend leren
stelt een opdracht op die leerlingen aanzet tot ontdekkend leren en houdt hierbij rekening met vakeigen kenmerken
gebruikt elementen van doorgedreven differentiatie in de lesvoorbereiding
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de structuur en opbouw van het vak (en vakinhouden) weergeven

Leerinhoud

Je kent bent vertrouwd met de structuur, de opzet en de globale aanpak in jouw vakgebied.
 
We bespreken en oefenen verder je vakdidactische vaardigheden. Zo verkennen we dit semester complexe werkvormen, hoe digitale tools een meerwaarde kunnen zijn in jouw vakgebied. We bekijken hoe jij in jouw klas kan differentiëren (UDL) en jongeren meer kan motiveren, o.a. door onderzoekend leren in te zetten.

Je ontwikkelt lessen en lesmaterialen in jouw vakgebied waar deze kwaliteiten uitspringen.

Je scherpt je vakdidactische expertise aan in vakdidactische leerwinkels.

Je participeert aan de lessen van een vakleerkracht (min. 15u), met gerichte observatie, leer en doe-opdrachten. Hiervoor zorg je zelf voor een stageplaats.

Je werkt grotendeels aan verdiepingsopdrachten, op zelfstandige basis. Dit vraagt een behoorlijke mate van zelfsturing.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)15,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio40,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off60,00demolessen met mondelinge bevraging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio40,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands off60,00demolessen met mondelinge bevraging