Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Engineering25277/1703/1920/1/03
Studiegids

Engineering

25277/1703/1920/1/03
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • onderhoudstechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Cuyvers Steven, Thijs Alain, Van Goethem Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,50 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Project elektromechanica A EN eerder ingeschreven voor Mechanisch ontwerpen CAD EN eerder ingeschreven voor Labo elektrisch ontwerpen.

Korte omschrijving

Het vak engineering bestaat uit twee delen:
Deel 1:

  • het ontwerpen (engineering) van een industriële installatie met elektrische- en mechanische componenten;
  • toepassen van geziene- of nieuwe theorie, normen, ... door gebruik te maken van catalogi, softwarepakketten, ...;
  • energievriendelijk ontwerpen (REG);
  • onderhoudsvriendelijk ontwerpen (Total Cost of Ownership);
  • kennismaking met diverse documenten zoals lastenboeken, meetstaten, ...

Deel 2:
het toepassen (Case) van de geziene leerstof op een (groter) project.
In het deel "Ontwerpen - Engineering" wordt door de docent een casestudie uitgewerkt. Op verschillende onderdelen dient door de student een opdracht ingediend te worden voor de permanente evaluatie.
In het deel "Toegepaste Case" dient de student op zelfstandige basis een geheel project uit te werken, waarbij de docent begeleiding kan geven.
Beide maken deel uit van de permanente evaluatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan een risico-analyse opstellen.
De student kan een risico-analyse opstellen van een eenvoudige installatie.
EM05: Ontwerpen
De student kan een plan van aanpak (PVA) opstellen.
De student kan een plan van eisen (PVE) opstellen.
De student kan in het licht van rationeel energiebeheer zijn/haar ontwerp daarop afstemmen.
De student kan technische ontwerpkeuzes maken en implementeren in het PVA dat inspeelt op het issue rationeel energiebeheer.
EM07: Meten
De student kan autonoom een bestaande technische omgeving opmeten als basis voor zijn ontwerp.
De student kan een bestaande technische omgeving opmeten als basis voor zijn ontwerp.
EM17: OHT Engineering
De student kan autonoom een volledig technische ontwerpdossier aanmaken met detailspecificaties in functie van de aard der werken.
De student kan een ontwerp (elektrisch en mechanisch) uitwerken van een multifunctionele installatie.
De student kan een totaalontwerp (elektrisch en mechanisch) uitwerken van een omvangrijk project.
De student kan technische documenten aanmaken met detailspecificaties van het ontwerp.

Leerinhoud

VERMOGENBILAN:
  • De studenten moeten een oplijsting kunnen maken van de elektrische installatie met vermogen en gebruiksfactor en op basis van deze lijst bepalen wat de te verwachte belasting op de trafo en op het reactief vermogen is.
  • De studenten moeten nadenken over noodbronnen, UPS, ...

HOOGSPANNING:
  • De studenten moeten een HS schema van een bestaande installatie kunnen lezen en op basis van dit schema beslissen of de HS installatie voldoet aan de voorziene uitbreiding.
  • Het is NIET de bedoeling dat een nieuwe HS installatie wordt ontworpen.

NETSYSTEEM:
  • De studenten praktisch laten zien wat een TN netsysteem is om zo een bestaand netsysteem te leren herkennen.
  • De studenten praktisch (a.d.h.v. software) laten zien wat de impact is van hun keuze.
  • De studenten wijzen op het belang van de opbouw van het aardingssysteem (en wijzen op de ernstige gevolgen van het niet naleven van de regels van goed vakmanschap).
  • De studenten moeten op basis van deze kennis in het labo zelf een netsysteem kiezen.

POWERQUALITY:
De studenten moeten op basis van facturen (en of meetgegevens) een condensatorbatterij leren berekenen, kostprijs inschatten en de terugverdientijd berekenen.

KORTSLUITBEREKENINGEN:
  • De studenten moeten a.d.h.v. het softwarepakket een kortsluitberekening kunnen uitvoeren en zo de link leggen naar het materiaal dat dient toegepast te worden in de borden (opzoeken in catalogi).
  • De studenten moeten in staat zijn om van drie opeenvolgende niveaus de selectiviteit van de installatie te berekenen (bekijken op grafieken) en deze te interpreteren.

KABELBEREKENINGEN:
  • De studenten moeten a.d.h.v. het softwarepakket een kabelberekening kunnen uitvoeren.
  • De studenten moet de impact van de instellingen op de kabelberekeningen erkennen en kunnen toepassen.
  • De studenten moet de impact van harmonischen op de nulleider kunnen erkennen en hiermee kunnen rekening houden, zowel in kabelberekening als in keuze van materialen.
  • De studenten moet de impact van zijn keuze leren inzien naar praktische haalbaarheid.

VERLICHTING:
  • De studenten moet in staat zijn om een eenvoudig lokaal te berekenen.
  • De studenten moet een overzicht krijgen van het type materiaal dat er op de markt bestaat en hun toepassingsgebied.
  • De studenten moet leren werken met de bijhorende normen (bepalen van het juiste lichtniveau).

NOODVERLICHTING:
  • De studenten moet het onderscheid kennen tussen nood-, veiligheid-, werkplek- en antipaniekverlichting.
  • De studenten moet de norm kunnen toepassen in een praktische toepassing.

LICHTSTURING:
  • De studenten moet bij zijn ontwerp rekening houden met een voldoende lichtsturing (indien de toepassing dit vereist), zoals bewegingsdetectie, buitenlicht, kloksturing, ...
  • De nadruk ligt hier op eenvoudige (dagelijkse) sturing.

VERDEELBORDEN:

  • De studenten moet de installatie die voorzien wordt, volledig kunnen uittekenen (gezien het eplan pakket gekend is), waarbij nu de nadruk wordt gelegd op het elektrisch ontwerp en de schema's.
  • De studenten moeten een layout kunnen ontwerpen van een verdeelbord (op basis van bovenstaand schema) en dient de volledige materiaallijst op te stellen (keuze in materiaalmaken, prijsconsequentie, ...).

PERSLUCHT
:
  • De studenten moeten een uitbreiding op de bestaande installatie kunnen berekenen en dimensioneren (t/m materiaalkeuze en componentkeuze).
  • De studenten moet wel een inzicht hebben (a.d.h.v. een reëel cijfervoorbeeld) wat de impact is van een persluchtverlies op de energierekening.

RE-ENGINEERING:

  • De studenten kunnen een bestaande combinatie van verbruiker, lagers, koppelingen, pompen en motoren herrekenen en herdimensioneren op basis van gewijzigde bedrijfsomstandigheden (bv. een gewijzigd toerental van een ventilator -> impact op as, lagers, pomp, motor, ...).
  • De studenten moeten het passingsstelsel praktisch toepassen.
  • De studenten moeten hun materiaalkeuze en componentenkeuze kunnen afstemmen op de bedrijfsomstandigheden (bv. gewijzigd medium in pH en viscositeit).
  • De studenten kunnen een pomp selecteren in functie van opgegeven bedrijfsomstandigheden.
  • De studenten kunnen een koppeling selecteren op basis van de opgegeven bedrijfsomstandigheden
  • De studenten moet van een bestaande situatie een schets kunnen maken op papier, die bij hun ontwerp gebruikt kan worden.

INPLANTINGSPLAN - DOCUMENTEN:
  • De studenten moet in staat zijn om van de ontworpen installatie een inplantingsplan in 2D op te stellen met een voorstelling van de verbruikers, kringnummers, verdeelborden, machines, verlichting, noodverlichting, ...
  • De studenten kunnen bij het opstellen van het inplantingsplan rekening houden met de omgevingsvoorwaarden (stof, water, warmte, ...) en overige verbruikers (grote machines, buizen, ...).
  • De studenten moet van een aantal machineonderdelen een 3D tekening en detailtekeningen kunnen opstellen (met materiaalspecificaties).
  • De studenten moet in staat zijn om de technische specificaties van een prijsvraag op te stellen (geen administratieve bepalingen).
  • De studenten dienen catalogi te gebruiken om materiaalkeuzes op te stellen.
  • De studenten houden bij hun materiaalkeuze hierbij rekening met de bedrijfsomstandigheden (vochtig, Eex, stof, warmte, ...).
  • De studenten moeten de inhoud van een As Built dossier kennen (zie documenten hierboven).
  • De studenten moeten weten hoe met een As Built dossier moet omgegaan worden (revisie, ...).

REG:
De studenten leren ontwerpen op basis van energievriendelijke en onderhoudsvriendelijke installaties, zowel bij machineonderdelen als installatieonderdelen.

TCO (total cost of ownership):
De studenten kennen het begrip en kunnen dit toepassen op een aantal praktische ontwerpen (zie hierboven bv. condensatorbatterij).


VEILIGHEID
:
De studenten moeten in staat zijn om een Risico analyse op te stellen en het ontwerp aan te passen in functie van deze analyse.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Powerpointpresentatie (leerstof / opgave);
  • OneNote (link via Digitap - AP Elektronische leeromgeving);
  • cursus (zowel een cursus engineering, alsook de toepassing van de overige vakken die een student in 1EM/2EM ziet);
  • bijkomende info via Digitap (AP Elektronische leeromgeving).

De student moet beschikken over een eigen laptop (specificaties: zie infobrochure departement WT).
Indien de student gevraagd wordt om examen af te leggen via de eigen laptop zal er een monitoringprogramma (fraude bewaking) tijdens het examen geactiveerd moeten worden alvorens het examen kan starten. Het deactiveren van de monitor wordt gelijkgesteld met fraude.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges50,00 uren
Werktijd buiten de contacturen106,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,0040% van de punten staan op de ingeleverde opdrachten (ENGINEERING)
60% van de punten staan op de finale opdracht (CASE), inclusief de mondelinge verdediging

Toetsing (tekst)

Algemeen
In het algemeen geldt: toepassing het onderwijs- en examenreglement te bekomen via www.ap.be - reglement van het desbetreffende departement.
Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen enkel kunnen verworven worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting..

Afwezigheden bij Labo- en practica lessen inclusief de lessen rond specifieke softwarepakketten.
De student kan voor de betrokken examenvorm (PE) één afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de drie kalenderdagen na het gemiste deelexamen met de docent deze inhaalsessie in te plannen.
Een gemiste les kan niet ingehaald worden.
Lessen met verplichte aanwezigheid: een student die per module twee of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het desbetreffende deelexamen of opleidingsonderdeel.
Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel.
Meer informatie over de code 'F' lees je in het desbetreffende art. van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.

De labo’s/lessen/practica starten stipt. De student die tien minuten na het startuur van het labo/les/practicum aankomt, kan de toegang tot het labo/les/practicum geweigerd worden, met als gevolg dat de student als ‘afwezig’ wordt geregistreerd voor dat labo/les/practicum.

Afwezigheden bij Eindevaluatie (mondelinge verdediging):
Een student die niet deelneemt aan de Eindevaluatie, krijgt een code 'F' van 'Fail' voor het deelexamen en/of gehele opleidingsonderdeel.
De student die hierbij gewettigd afwezig is, kan hiervoor een inhaalexamen aanvragen indien hij voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in het onderwijs- en examenreglement voor examens in de examenreeks.
De student volgt hierbij dezelfde procedure zoals voor deelname aan een inhaalexamen voor een examen georganiseerd in de examenreeks.
Belangrijk: dit inhaalexamen telt mee voor het aantal toegestane inhaalexamens per examenperiode (het aantal is beperkt tot de examens van één examendag waarop de student afwezig was).
Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel.
Meer informatie over de code 'F' lees je in het desbetreffende art. van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.

Opdrachten
De uitgewerkte opdrachten zijn het resultaat van eigen werk. Samenwerken voor een deel of de volledige opdracht is m.a.w. niet toegelaten en kan als fraude beoordeeld worden.
Meer informatie over fraude vind je in het desbetreffende artikel van het onderwijs- en examenreglement zoals hierboven vermeld.

Inleveren van de opdrachten volgens opgegeven planning en volgens opgegeven wijze, zoals beschreven in de opdracht.
De student die omwille van medische redenen de opdracht niet of laattijdig indient, kan een uitstel aanvragen volgens volgende procedure:

  • Bijkomende specificiaties via het elektronische platform (Digitap).
  • De student uploadt binnen de twee kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepalingen van het onderwijs- en examenreglement.
  • De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte, geeft de opdracht binnen de twee dagen nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan af, en op voorwaarde dat de dag van afgifte niet valt na de laatste lesdag van de module waarin de opdracht (portfolio,..) initieel diende ingeleverd te worden.
  • Laattijdig indienen resulteert in een nul voor dit (deel)examen / opdracht.
  • Laattijdig indienen omwille van overmacht wordt niet aanvaard, vermits de finale datum ruimschoots op voorhand is meegedeeld en de student hierop kan voorzien.