In deze tweede module wordt vooral een kader gecreëerd om tekstuele content te kunnen begrijpen, creëeren, briefen en evalueren.
Volgende thema’s komen aan bod:
WEEK 6: content & storytelling -news-editorial-branded content (3 uur – AP)
Bij content marketing is content de ‘asset’ die bedrijven inzetten om een connectie aan te gaan met hun klanten & prospects, om een publiek op te bouwen.
Maar wat is content en hoe werkt content? En hoe creëer je waardevolle content?
-De principes van storytelling
-Wat is editorial content? Wat is service journalism?
-Hoe werkt news content?
-Wat is branded content?
-Wat zijn de belangrijkste journalistieke principes die ook in content marketing heilig zijn?
LESGEVER: GAST-LECTOR BART LOMBAERTS
WEEK 7: copy- tone-of-voice- eindredactie (3 uur – AP)
In deze sessie krijg je een grondige introductie in copywriting en eindredactie.
Hoe creëer je een vlot leesbare en duidelijke tekst? Hoe bouw je een tekst op?
- Hoe trek je de lezer in het verhaal door door pakkende koppen, intro’s, vignetten, tussenkoppen, streamers, kaders en quotes.
- Wat zijn de verschillende soorten teksten die je kan schrijven?
- Hoe creëer je een specifieke tone-of-voice?
- Wat zijn de geheimen van een goede eindredactie?
- Hoe schrijf je pakkende quotes?
- Hoe zorg je voor een goede tekst navigatie?
LESGEVER: AP-LECTOR WOUTER FRATEUR
WEEK 8: channels & dragers – content channel plan – content kalender (3 uur – AP)
Je kunt content terugvinden op verschillende kanalen en dragers. Print content (tijdschriften, boeken, printed newsletters, leaflets, kranten), digitale content (websites, apps, blogs, white papers), audiovisuele content (video, podcasts, short movies) en social content( facebookpost, tweets, pins, instamovies) , POS (point of sale) content, enz. Allemaal content met eigen wetmatigheden, formats en functies. Hoe maak je het onderscheid? Hoe weet je welke content je nodig hebt om jouw doelgroep te bereiken, je objectieven te behalen. Hoe maak je een contentplan? Hoe zet je een editorial kalender op, afgestemd op de behoeften van je doelgroep en jouw objectieven?
LESGEVER: GAST-LECTOR CAROLIEN VADER
WEEK 9: content formats (3 uur -AP)
Formats zijn herkenbare rubrieken in tijdschriften, online, op blogs, op you-tube,op social media channels maar ook televisieprogramma’s zijn vaak opgebouwd rond vaste formats.
Formats zorgen voor herkenbaarheid en bouwen een publiek op. Daarom worden ze ook steeds belangrijker in contentmarketing. In deze sessie leer je de standaard-formats kennen, de basisvormen waar je kunt van vertrekken om je formats uit te werken.
LESGEVER: GAST-LECTOR AART LENSINK
WEEK 10: creativiteit (agency sessie)
Deze sessies gaat door bij een gerenommeerd content marketing agency waarbij je drie uur lang wordt ondergedompeld in de processen van creatieve concept- en content ontwikkeling. Hoe zorg je ervoor dat jouw content eruirspringt maar toch aan de geformuleerde content marketing objectieven beantwoordt? Hoe kom je op originele ideeën? Hoe overtuig je je klant om je te volgen op deze piste? Hoe onderbouw je een creatief concept? Een boeiende sessie met veel cases en praktijkvoorbeelden.
EXPERT-AGENCY: THE FAT LADY (GENT)
WEEK 10: dagsessie (workshop)
In deze dagsessie word je ondergedompeld in het creëeren en evalueren van teksten, het vinden van de juiste tone-of-voice, het opbouwen van een verhaal, het vinden van de juiste invalshoeken. Aan de hand van bestaande teksten en schrijfopdrachten ga je een hele dag aan de slag met teksten, koppen, intro’s en bijschriften en met herkenbare tekstformats voor verschillende content kanale. Met drie ervaren gastlactoren, bekijken we copy vanuit drie complementaire invalshoeken: creatief schrijven, eindredactie en content campagnes.
LESGEVERS: GASTLECTOREN FRANK MARINUS, SOETKIN BULCKE