Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Schrijven 310660/1721/1920/1/24
Studiegids

Schrijven 3

10660/1721/1920/1/24
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): Arnouts Daniƫlla, Moeyaert Bart, Vanhauwaert Maud
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 240,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

Docenten
Maud Vanhauwaert
Bart Moeyaert
Rebekka De Wit
Yella Arnouts

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
weet, op basis van inzicht over eigen schrijfkwaliteiten en werkpunten, het eigen schrijfproces bij te sturen
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
getuigt van een eigen literair universum.
stelt de eigen schrijfwetten in vraag en probeert nieuwe werkmethodes uit
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
verdiept zich in de fictionele wereld van een tekst
komt tot verdieping in de vaktechnische kennis.
benoemt de eigen groei als schrijver
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
vertoont een grote mate van zelfwerkzaamheid in het redigeren van eigen werk
voltooit een opdracht met restricties en vrijheden opgelegd aan zichzelf.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
brengt zijn zelfgeschreven tekst bewust in de ruimte
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
toont nieuwsgierigheid voor verschillende schrijfstijlen en literaire opvattingen
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
neemt een onderzoekende houding aan om een tekst inhoudelijk voldoende grond te geven
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
beargumenteert welke plaats zijn teksten (kunnen) innemen in een professioneel veld.
behoudt een gezonde afstand tussen zichzelf en zijn werk waardoor er plaats is voor discussie.
kan omgaan met een vorm van feedback die eigen is aan het professionele veld
schat in of hij een masterproject Schrijven kan aanvatten.

Leerinhoud

Aan de hand van specifieke opdrachten, afhankelijk van wat de studenten nodig hebben om hun eigen stijl te consolideren, wordt er naar een eindopdracht toegewerkt, het schrijven van een 'eind'verhaal.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk35,00 uren
Werktijd buiten de contacturen205,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00