Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Media 3790/1721/1920/1/64
Studiegids

Media 3

790/1721/1920/1/64
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): de Aguirre Phara, Smets Katharina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 240,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

Docenten
Guinevere Claeys
Phara De Aguirre
Katharina Smets
En gastdocenten

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
kan een scenario schrijven in functie van een audio- of beeldverhaal.
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
maakt een volwaardig audiostuk van minstens 20 minuten.
beheerst de verschillende technische vaardigheden die in de voorbije jaren zijn aangeleerd en experimenteert hiermee in een eindproduct met een persoonlijke stempel
versterkt een verhaal door het implementeren van verschillende media (beeld, geluid, ..).
voert een interview als een gesprek, zonder dat het structuurloos verloopt.
zet de verschillende vormen van geluid zinvol in in relatie tot het verhaal.
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
is zich bewust van de eigen houding en het effect daarvan op de geïnterviewde en het eventuele publiek
maakt een evenwichtig audioverhaal met een verloop van begin, midden en einde.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de verteltechniek die nodig is voor het verhaal.
bouwt redundantie (samenvatten, terugwijzen) in, opdat de luisteraar ijkpunten heeft.
creëert een spanningsboog in een eindproduct van 15 minuten
bereidt een interview zorgvuldig voor, is creatief in het researchen vooraf op vlak van bronnen en thema's
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
spreekt een vlekkeloos maar niet-bekakt, beeldrijk Nederlands.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
maakt een constructieve analyse van eigen en andermans werk.
gaat constructief om met opbouwende kritiek en stuurt bij na feedback en evaluatie
4. Positioneren - 4.4. probleemoplossen en plannen
voert een realiseerbaar concept uit binnen de gegeven termijn
geeft tijdens een interview richting aan een gesprek.
bedenkt vooraf de structuur van een gesprek of een scenario en is flexibel genoeg om zich aan te passen aan de situatie en onverwachte wendingen

Leerinhoud

De student leert gebruikmaken van de structuren van de belangrijkste Mediacomponenten. De persoonlijkheid van de student is zijn enige uitgangspunt bij het invullen van de opdrachten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk90,00 uren
Werktijd buiten de contacturen150,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00