Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Techniek juweelontwerp 112323/1828/2021/1/82
Studiegids

Techniek juweelontwerp 1

12323/1828/2021/1/82
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • juweelontwerp en edelsmeedkunst
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Jewellery Design & Gold and Silversmithing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Ribbens Marc
Andere co-titularis(sen): Aerts Wieke
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 269,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

de student wordt in het atelier individueel begeleid, beoordeeld en geƫvalueerd, dit betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is. In het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat. Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA1 - Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.
De student kent en begrijpt de structuur van het realisatieproces en onderliggende principes op beginnersniveau.
BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent en begrijpt de basistechnieken van het edelsmeden op beginnersniveau.
De student kent en beheerst de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van diverse (edel)metalen en materialen op beginnersniveau
De student beheerst technische en praktische vaardigheden op beginnersniveau.

Leerinhoud

Basistechnieken van het edelsmeden o .a. meten en afschrijven, zagen, boren, schuren en polijsten ,vijlen, legeren, smelten, draadtrekken ,walsen, smeden, vormen van draad/plaat, solderen, oppervlaktebewerking en andere technieken noodzakelijk voor de realisatie van de ontwerpopdrachten van VORMGEVEN 1.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

basispakket handgereedschap:
allerhande persoonlijk klein gereedschap (vijlen, tangen, pincetten, hamers, soldeermaterialen,
meetinstrumenten, zaagboog, kroezen.... (+/- 1000€), eventueel aan te schaffen in 2 delen 
 volledige lijst wordt overhandigd bij bekendmaking resultaat toelatingsproef

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

diverse vakliteratuur, zowel technische als artistieke literatuurlijst: 1. Niet on line bronnen 1.1. Gedrukte bronnen 1.1.1. Op zichzelf staande gedrukte publicaties Arens, R. (1986). Drijven en ciseleren. In Vaktechnische serie voor goud-,zilver,uurwerken- en edelstenen- branche (nr.10). Den Haag:Federatie Goud en Zilver. Becker, E. (1998). Gold leaf: application & antique restoration, a Schiffer book for woodworkers. USA: Schiffer Publishing, Ltd.. Bourdais, M. (1948). 1001 secrets d‘ateliers: recettes et procédés pratiques (18e éd.). Paris: Librairie des Sciences Girardot & Cie. Cuypers, J. A., Jacobs, M. TH. (samensts.). (1955). Vademecum: voor juweliers en goudsmeden (2de druk).Hoboken: N.V. Uitgeverij Stam- Kemperman. Cuzner N.R.D., B.(auth.), Elson DesRCA, A.(design.). (1979). A silversmith‘s manual (repr.+ add.). London: N.A.G. Press Ltd (in conjunction with Northwood Plublications Ltd). De Kesel, W.G. (1984) Lacques d’Extrême- Orient[Catalogus]. Drongen: Rectavit Publikaties. De Kesel, W., Dhont, G. (1997). Lakwerken: uit Thailand, Birma en Sumatra[Catalogus]. z.u. Dekkers, J. A. (1985). Koperslaan ‘n oud ambacht. Hapert: De Kempen B.V.. De Moor, Marc (2009). Werken met innovatieve materialen, koud hardende kunststoffen. Brasschaat: Marc De Moor Derendinger, G. (1961). Objets d’art appliqué en métal: martelage ciselure gravure a l‘eau-forte emboutissage teinture du cuivre teinture du laiton soudage tendre argenture emaillage. Burgdorf: RIA. Diebener, W. Verlag (z.d.). Diebeners Goldschmiede-Tabellen (2. Aufl.). In Diebeners Handbuch des Goldschmieds (Band 1). Stuttgart: Rühle-Diebener-Verlag KG.. Edwards, R. (1978). Sieraden maken: materiaal en techniek. London: B.T. Batsford Ltd.. Federatie Goud en Zilver. (z.d.). Goud * zilver edelstenen. Amsterdam: De Technische boekhandel H. Stam. Finegold, R., Seitz, W. (1983). Silversmithing. Radnor,Pennsylvania: Chilton Book Company. Ghersi, L., Conter, P. (z.d.).Dorure. argenture nickelage coloration des métaux. In Bibliothèque des actualités industrielles (N° 141). Paris: Gauthier-Villars et Cie. Heller, C. B., Schneider, I., & Dennert, W. (1977). Bruckmann’s Handbuch des Schmucks. München: Bruckmann. Hilpke, H. (1973). Werkstattrezepte: für Graveure, Ziseleure, Gürtler, Galvaniseure und Stempelhersteller (3. Aufl.). Stuttgart: Rühle-Diebener-Verlag KG.. Hughes, R., Rowe, M. (1989). The colouring, bronzing and patination of metals (4th impr.). London: CraftsCouncil. James, D. (1989). Old jewellery. Great Britain: Shire publications Ltd.. Kingsley, S. (1993). Hydraulic die forming for jewelers & metalsmiths (7th. ed.). California: 20-Ton Press. Klamer, TH. H. (z.d.). Het kleuren van metalen (3de dr.). In Techniek en Ambacht-serie (No.12). Deventer- Djakarta: N.V. Uitgevers-Mij AE. E. Kluwer. McGrath, J. (1996). Sieraden technieken: een compleet overzicht van traditionele en moderne technieken (vert.). Nederland: Librero. McCreight, T. (1999). Boxes & lockets: metalsmithing techniques. London: A & C Black Ltd.. McCreight, T. (2004). Complete Metalsmith. Portland,Maine: Brynmorgen Press. Mc Dean, G. (1996). Het verguld-boek: een complete handleiding voor eenvoudig vergulden. Australia: Tracy Mash Publications Pty Ltd.. Midgett, S. (1994). Mokume gane in the small schop: the complete quide to diffusion welded mokume. North Carolina: Earthshine Press. Reinhardt, G. (1972). Feilloos emailleren: fouten voorkomen en verhelpen (vert.). Stuttgart-Botnang: Verlag M. Frech. Reichmann, B.(2009). Handgefertigte ketten. Duitsland: BARA Revere, A. (1991). Professional goldsmithing: a contemporary quide to traditional jewelry techniques. San Francisco, California: RAJA Press. Sjöberg, J., Sjöberg, O. (1974). Working with copper, silver and enamel. NewYork: Van Nostrand Reinhold Company. Sloan, A. (1997). Decoratief vergulden: stap voor stap in beeld (1 ste druk). Verenigde Staten: Collins & Brown Limited. Sloan, A., Gwynn, K. (1994). Traditionele verven en afwerkingen: het gebruik van natuurlijke materialen en authentieke technieken (2de druk). Verenigde Staten: Collins & Brown Limited. Tsuyuki, Hiroshi (1985). Basic wax modelling, an adventure in creativity. Japan: Matsubara-Kashiwa Books inc. Untracht, O. (1968). Metaltechniques for Craftsmen, A basic manual on the methods of forming and decorating metals. New York: Doubleday (Bantam Doubleday Dell Publishing group) Untracht, O. (1982). Jewelry concept and technology. London: Robert Hale Limited. Vaktheorie edelsmeden (1982).(7de druk). Schoonhoven: M.T.S. Vakschool Schoonhoven. Von Neumann, R. (1972). The design and creation of jewelry (revised ed.). Radnor, Pennsylvania: Chilton Book Company. Ward, J. B. (1982). The couloring & working of the refractory metals, titanium,niobium&tantalium for jewellery & allied applications(ISSN 0140 0541 Report No. 35/1). Scotland: The worshipful company of goldsmiths design and technology committee. Wicks, S. (1976). Zelf sieraden maken. London: MacDonald Educational Ltd.. Wicks, S. (1986). Edelsmeden: het zelf ontwerpen en vervaardigen van sieraden (1ste druk). Verenigde Staten: Quill Publishing Limited. Wolters, J. (1984). Der Gold- und Silberschmied: band1 Werkstoffe und Materialien (2de Aufl.). Stuttgart: Rühle-Diebener-Verlag GMBH & Co. KG. 1.2. Audiovisuele en elektronische bronnen www.ganoksin.com www.theartofmakinfjewelry.com www.raulybarra.com www.wigjig.com 1.2.1. 0p zichzelf staande materialen LaPlantz, D. (1989). Artists anodizing aluminum: the sulfuric acid process [video].Verenigde Staten: Memtek Products. McCreight, T. (2004). Complete Metalsmith [cd-rom]. Portland, Maine: Brynmorgen Press. Midgett, S. (1995). Mokume gane in the small shop [video]. Verenigde Staten: Steve Midgett. Rio Grande. (1996). Precious metal clay [video]. Verenigde Staten: The Bell Group. Rio Grande. (1997). Cold connections & the power of found object [video]. Verenigde Staten:The Bell Group.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk145,00 uren
Artistieke praktijk30,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges73,00 uren
Werkplekleren en/of stage21,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

permanente evaluaties en toon / controlemomenten  tijdens het academiejaar
semester 1: eerste richtinggevende jury na afsluit van semester 1
semester 2: definitieve jury na afsluit 2e semester