Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Nederlandse letterkunde 3798/1829/2021/1/08
Studiegids

Nederlandse letterkunde 3

798/1829/2021/1/08
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

Docent
Matthijs de Ridder

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Nederlandse letterkunde 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
bespreekt een roman thematisch en vormtechnisch.
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
analyseert de literaire ontwikkelingen, de belangrijkste auteurs en hun publicaties uit de geschiedenis van de Nederlandse literatuur, in hoofdzaak de 19de en de 20ste eeuw.
analyseert het belangrijkste werk, de thematiek en de ontwikkeling van het oeuvre van (per jaar) vier Nederlandse en Vlaamse auteurs.
situeert een roman in diens biografische, historische of maatschappelijke context.

Leerinhoud

Aan de hand van vier klassikaal te lezen boeken wordt een overzicht geschetst van de Nederlandstalige literatuur van de late negentiende eeuw tot vandaag. In een individuele opdracht kiest de student een Nederlandstalig literair werk dat hem/haar om artistieke, filosofische of maatschappelijke redenen fascineert, hij/zij plaatst het werk kort in de historische, artistieke en biografische context en laat zien hoe hij/zij de leeservaring zou kunnen gebruiken in een (toekomstige) artistieke of anderszins professionele context. Levert het gekozen boek bijvoorbeeld stof voor een eigen literair of theatraal werk? Raakt de auteur onderwerpen aan die aanleiding geven tot een interview of een reportage? Maakt de structuur van het werk ideeën bij de student los over de mogelijke structuur van een eigen verhaal, voorstelling, programma, reportage...? De student deelt zijn/haar leeservaring en denkproces met de groep.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00