Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Speltraining 1 (acteren)12061/1829/2021/1/91
Studiegids

Speltraining 1 (acteren)

12061/1829/2021/1/91
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • acteren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deroo Sara
Andere co-titularis(sen): Gerrits Jan Pieter, Van den Broek Clara
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 900,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten
Sara De Roo
Clara Van den Broek
Jan-Peter Gerrits
en gastdocenten

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de artistieke toelatingsproef.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
Creëert een hoogstpersoonlijk personage door middel van identificatie van deelpersoonlijkheden en verbinding van deze personages tot zichzelf
Deelt een theaterscène (tekst) in inhoudelijke blokken in en een persoonlijke grondkleur/grondbetekenis toe
Maakt door middel van zelfanalyse een persoonlijke keuze in het uitwerken van de tekstuele kiemen tot personagevorming
Plaatst die grondkleuren/grondbetekenissen na elkaar en maakt zo een landschap van betekenis (ontwerp)
Reflecteert over de aanwezigheid van de ‘5 p’s’ in zijn persoonlijkheid (pijn, passie, poëzie, perversiteit, plezier)
Toont een bewustzijn van zijn unieke eigenheid en een rijk emotioneel palet
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
Creëert een spanningsboog over één scène
Is in het moment terwijl hij speelt
Kent aan woorden materie toe en maakt deze waarneembaar in een theatrale presentatie
Maakt dat hoogstpersoonlijke personage ruimtelijk en lichamelijk bij de omzetting van tekst naar scenische presentatie
Onderzoekt zijn emotioneel palet en vertaalt dit naar theatrale tekens
Schakelt de scenische vormen aan elkaar, en vertaalt zo zijn persoonlijke betekenislandschap naar een scenische presentatie
Vertaalt die grondkleuren/grondbetekenissen per blok naar een scenische vorm
Weet die ‘5 p’s’ aan de hand van zijn tekstanalyse om te zetten in lichamelijke theatrale tekens
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
Creëert een spanningsboog over één scène
Identificeert in een theaterscène (tekst) oorzaak en gevolg, actie en reactie, tegenstellingen en congruenties, ruimtelijke verplaatsingen en kiemen van personagevorming
Identificeert klankkleuren, herhalingen en contrasten in taal en maakt deze waarneembaar in een theatrale presentatie
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
Onderzoekt zijn eigen, specifieke ruimtelijke vormentaal
Werkt zelfstandig bij het voorbereiden van presentaties en performances
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
Onderzoekt daarbij de ruimtelijke mogelijkheden van zijn analyse en interpretatie
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
Onderzoekt zijn relatie tot zijn medespelers terwijl hij speelt

Leerinhoud

De student start haar/zijn onderzoek naar wat zij/hij als speler op het theater wil mededelen en hoe zij/hij dit met eigen mogelijkheden kan communiceren. Het vertrekpunt is de bewustwording van haar/zijn eigenheid en acteurschap, dat wat de speler uniek maakt. De student leert aan de hand van tekstmateriaal de eigen verbeelding, werelden, klimaten en gevoelens op te zoeken en leert die te vertalen in grote tekens. Zij/hij leert van een tweedimensionale tekst een driedimensionaal gebeuren te maken door haar/zijn verbeelding zintuiglijk en communiceerbaar te maken zodat die voor een publiek zichtbaar, hoorbaar en voelbaar wordt. De student leert organisch acteren; leert vanuit zichzelf te vertrekken om een personage als ingebeelde figuur in zichzelf levend te maken en dat op de scène, op dat eenmalige niet te herhalen moment waarachtig te maken. De student leert een tekstgevoeligheid aan, oorzaak van gevolg te onderscheiden, krijgt oog voor contrasten en herhalingen, bewegingen in de tekst en ruimtelijke verplaatsingen. Hij krijgt een gevoeligheid voor klankkleur, muzikaliteit van woorden, voor hun massa, consistentie of vastheid, of juist hun transparantie.

De student leert structuren herkennen in de tekst en daarmee samen met haar/zijn medespeler al spelend een compositie maken in het moment. De student leert dialogeren door te luisteren naar de onderliggende mededeling van de medespeler en daarop een antwoord te formuleren met de toon, timing en interpretatie van de eigen repliek. Zo ontstaat er een bouwwerk van levende dramaturgie, in handen van de souvereine toneelspeler.

De student gaat met het aangereikte tekstmateriaal zelf aan de slag, bereidt scènes voor die aan de docent worden getoond. De docent geeft naar aanleiding van het getoonde feedback en bijsturing, en begeleidt de student in zijn bewustwordingsproces. Hij daagt de student uit op zoek te gaan naar het ganse gamma van zijn gekende en nog niet gekende mogelijkheden en hoe hij die ten volle kan uitbaten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk390,00 uren
Werktijd buiten de contacturen510,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Op het toonmoment, aan het eind van ieder trimester, presenteert de student scènes aan een jury en een beperkt publiek. De evaluatie gebeurt na ieder toonmoment en legt de nadruk op weliswaar onverbloemde maar steeds constructieve feedback of feedforward.

Een vermoeden van talent en de theatrale persoonlijkheid van de student wordt voortdurend geëvalueerd.