Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemtraining 1 (acteren)32769/1829/2021/1/40
Studiegids

Stemtraining 1 (acteren)

32769/1829/2021/1/40
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • acteren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Hondt Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten:
Eva De Hondt (spraak)

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de correcte uitspraak van het Algemeen Nederlands in voorbereide oefeningen en eenvoudige spreekoefeningen. Daarbij wordt gestreefd naar een correcte toepassing van de tongpunt-r.
kan de basisprincipes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie) toepassen in voorbereide oefeningen en in eenvoudige spreekoefeningen.
onderzoekt de mogelijkheden van parametervariatie in de spreekstem (volume, toonhoogte, tempo) in functie van een levendige en authentieke intonatie.
heeft inzicht in de theorie van de fonetica van het Algemeen Nederlands en kan deze theorie correct toepassen in de praktijk.

Leerinhoud

Spraakvaardigheid:
In de les spraakvaardigheid B1 leert de student correct Algemeen Nederlands spreken en zijn/haar stem optimaal gebruiken. Daarbij wordt gewerkt volgens het principe van de eutonie.

Om dat te bereiken, worden de volgende vaardigheden getraind:
* Houding (eutoon staan, zitten en bewegen)
* Adem (lage adem en loslaattechniek)
* Stem (keelspanning en glottisslagen elimineren)
* Resonantie (draagkracht en volheid van de stem vergroten en bewust klank ‘ervaren’)
* Articulatie (voor, open en pittig)
* Correcte uitspraak van alle klanken van het AN: klinkers, tweeklanken, medeklinkers, assimilatie (met aandacht voor de theorie van de fonetica van het AN).

Er wordt achtereenvolgens geoefend op klank-, woord-, zins- en tekstniveau. Ook de toepassing van het AN (in combinatie met een eutoon stemgebruik) in spontaan spreken komt aan bod. Tijdens de les spraakvaardigheid kunnen ook de teksten van de spelles op stem- en spreektechnisch niveau ingeoefend worden, om zo een eerste stap te zetten naar de toepassing van een correcte spreek- en stemtechniek in de artistieke praktijk.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen140,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op haar/zijn technische mogelijkheden, motivatie, vaardigheden, attitude,  inbreng en evolutie doorheen het jaar.

50% vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)

Voor het onderdeel permanente evaluatie zal gewerkt worden met een quoteringsnorm volgens onderstaand principe:
Bij 10% tot 20% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 18/20 halen;
Bij 20% tot 25% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 16/20 halen;
Bij 25% tot 30 % ongewettigde afwezigheid, kan de student max 14/20 halen;
Bij meer dan 30% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 12/20 halen;

Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.

50% vaardigheidstoets hands on (Examen)
Tweede examenkans mogelijk.