Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Nederlandse letterkunde 1796/1829/2021/1/37
Studiegids

Nederlandse letterkunde 1

796/1829/2021/1/37
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docent
Matthijs de Ridder

OLR-Leerdoelen (lijst)

4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
analyseert de opeenvolgende of gelijktijdige stromingen en tendensen, in hoofdzaak vanaf het einde van de 19de eeuw.
benoemt de hoofdtrekken van de geschiedenis van de Nederlandse literatuur, in hoofdzaak de 19de en de 20ste eeuw.
situeert een literair werk in een literaire stroming.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
bespreekt een roman en diens thematiek met referenties aan de biografische, historische of maatschappelijke context.

Leerinhoud

Aan de hand van vier klassikaal te lezen boeken wordt een overzicht geschetst van de Nederlandstalige literatuur van de late negentiende eeuw tot vandaag. In een individuele opdracht kiest de student een Nederlandstalig literair werk dat op de een of andere manier, in positieve of negatieve zin, iets in hem/haar los maakt. Hij/zij plaatst het werk kort in de historische, artistieke en biografische context en bespreekt beknopt de inhoud en betekenis ervan. In een referaat maakt de student de groep deelgenoot van zijn/haar leeservaring.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00