Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Media 212081/1829/2021/1/92
Studiegids

Media 2

12081/1829/2021/1/92
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): Somers Dirk
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Atelier 1 (podium, schrijven, media, project) EN geslaagd voor Lichamelijk bewustzijn 1 EN geslaagd voor Beweging 1 EN geslaagd voor Stemtraining 1.

Korte omschrijving

Docenten
Kristof Bilsen
Inne Eysermans
Annemie Tweepenninckx
Dirk Somers
Wouter Hillaert
Marieke Dilles
Annelies Moons
Joris Hessels

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
‘verbeeldt’ een interview.
creëert een spanningsboog in een beeldmatig verslag.
exploreert en experimenteert met verschillende artistieke vormen
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
bewaart op een podium, voor een publiek, doorheen verschillende presentatiemomenten toegewijd de concentratie.
boeit een publiek met het resultaat van diens zoektocht.
komt tot een artistieke confrontatie met een publiek.
levert minstens één project af dat in de professionele praktijk kan worden aanvaard.
past eerder aangeleerde interviewtechnieken toe bij een live publiek.
reageert voor het live publiek alert en aangepast aan de context.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de behandelde technische vaardigheden en kan er ook mee experimenteren
creëert een spanningsboog.
heeft de basistechnieken van video onder de knie (juiste witbalans, scherpteregeling, goeie klank).
reageert goed en improviseert gepast bij onverwachte situaties.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
is nieuwsgierig. Gebruikt techniek en energie om te verbinden met de gesprekspartner/geïnterviewde en (doel)publiek
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
kan opbouwende gesprekken aangaan rond de artistieke keuzes van en met zichzelf, medestudenten en docenten
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
brengt een verslag over een cultureel onderwerp dat zowel informatief als kritisch is.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
onderzoekt verschillende vormen van media.
Kan eigen overtuigingen in vraag stellen
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
hanteert zijn emotionele intelligentie in functie van de context en past psychologische inzichten toe.
4. Positioneren - 4.4. probleemoplossen en plannen
kan een spanningsboog creëren in een eindproduct van 10 min

Leerinhoud

De student verdiept zich in de structuren van de belangrijkste Mediacomponenten. Hij gaat op zoek naar originele invalshoeken om met de luisteraar/het publiek te communiceren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk110,00 uren
Werktijd buiten de contacturen160,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00