Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Beeldtaal12087/1829/2021/1/05
Studiegids

Beeldtaal

12087/1829/2021/1/05
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docent:
Stefaan Vervoort

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
ontdekt dat een beeld een verhaal is en taal ook beeld
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
analyseert bepaalde aspecten van beeldende kunst en architectuur.
vergelijkt materiaal uit de beeldende kunst en de architectuur met materiaal uit de literatuur en de poëzie.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
analyseert de uiteenlopende wijzen waarop de kunsten "een verhouding tot en een begrip van de wereld" (Goethe) aanreiken.
onderzoekt verschillende wijzen waarop de kunsten mogelijkheden aanreiken om de wereld te 'lezen'.

Leerinhoud

Woordenloosheid is niet louter de marge van het woord en de taal, zo stelt deze lessenreeks; eerder gaat het om een veld van betekenissen teweeggebracht door de transformatie, absentie of negatie van het woord, en - misschien nog moeilijker - het onder woorden brengen van zulke betekenissen. In deze lessenreeks bespreken we (veelal Belgische) hedendaagse kunstenaars in wiens praktijk woordenloosheid centraal staat. Naast het klassikaal bekijken en bespreken van hun werken (tekst, schilderijen, sculpturen, video’s, films,…) gaat de lessenreeks dieper in op categorieën zoals stilte, betekenisloosheid, dierlijk spreken, en de zotte taal.

Eerder dan het bijdragen van 'kennis' doelt deze lessenreeks op het aanwakkeren van een fascinatie - voor een thema, verschillende types en vormen van artistieke praktijk, en de beeldende kunst algemeen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00