Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Speltraining 3 (kleinkunst)12091/1829/2021/1/44
Studiegids

Speltraining 3 (kleinkunst)

12091/1829/2021/1/44
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • kleinkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 27 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Beijsens Patricia
Andere co-titularis(sen): Verstraete Mark
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 810,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Speltraining 2 (kleinkunst).

Vanaf academiejaar 2021-22 kan je pas inschrijven voor Speltraining 3 na het slagen voor Speltraining 2 EN Lichamelijk Bewustzijn 2 EN Beweging 2

Onderwijsorganisatie (tekst)

Regelmatige contactmomenten individueel of in groep. Openbare toonmomenten.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Speltraining 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
kan een keuze maken uit tekstmateriaal vanuit persoonlijke fascinatie
weet hoe die de eigen theatrale persoonlijkheid kan voeden
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
Creëert een spanningsboog over één scène
kan lichaamstaal uitvergroten, weglaten of stileren
weet hoofd- en bijzaken te onderscheiden
zuivert tekstmateriaal uit of voegt toe om het theatraal te versterken
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
heeft een uitstraling naar het publiek als frontpersoon
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
analyseert het verschil in uitdaging tussen spelen van een monoloog of dialoog
Creëert een spanningsboog over één scène
kan de illusie wekken dat de tekst op het moment 'ontstaat'
kan een monoloog spelen vanuit de juiste conflictsituatie
kan met spelmateriaal de weg afleggen van realisme naar vervreemding
kan met spelmateriaal de weg afleggen van imitatie naar stilering
kan met spelmateriaal de weg afleggen van waarheid naar illusie
speelt vanuit een theatraal bewustzijn en integreert hierbij de werktuigen van een speler
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
gebruikt de ruimte als middel voor lichamelijke expressie
kan bewust met richting omgaan
kan een specifieke bewegingstaal gebruiken bij een monoloog
2. Vaktechnisch - 2.4. technische middelen
is zich bewust van tekens in de ruimte
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
kan samenwerken om te creëren en uit te voeren
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
kan samenwerken om te creëren en uit te voeren
is in staat om te reageren op wat anderen aangeven
kan dialogeren met medespelers
beheerst de gezamenlijke leerdoelen van 1 en 2 en integreert deze
3. Samenwerking - 3.3. participeren in/ samenwerken aan (interdisciplinair) artistiek concept
is in staat om te reageren op wat anderen aangeven
kan dialogeren met medespelers
Kan muzikale ideeën communiceren aan muzikale begeleiders
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
zuivert tekstmateriaal uit of voegt toe om het theatraal te versterken
4. Positioneren - 4.4. probleemoplossen en plannen
beheerst de gezamenlijke leerdoelen van 1 en 2 en integreert deze

Leerinhoud

Speltekstproject: Aan de hand van fragmenten van bestaande spelteksten wordt een bewerkte compilatie gemaakt rond een bepaald thema. Hierbij ligt de nadruk op samenspel en dialoog. De student ontwikkelt het samenspelen ter uitbreiding van het theatraal bewustzijn als speler die rechtstreeks met een publiek communiceert. Het vasthouden en herhalen van een gekozen speltraject wordt onderzocht.

Muziekproject: het schrijven van een aantal liedjes rond een thema of met opgelegde stijl of structuur. Bij aanvang worden individueel tekst, melodielijn en harmonisatie geschreven. Een selectie van liederen worden verder gezamenlijk uitgewerkt en gearrangeerd, waarbij de studenten elkaar begeleiden.

Creatieproject: Studenten creëren en presenteren gezamenlijk een theatrale voorstelling op basis van zelfgeschreven tekstmateriaal of improvisaties.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk300,00 uren
Werktijd buiten de contacturen510,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatievormen:
Toonmomenten met volledige jury en beperkt publiek.  

Evaluatienormen:
1. Inhoud van de eigen creatie (theatraal en/of muzikaal)
 2. Artistieke verbeelding
3. Werkmethode
4. Structuur
5. Vormgeving
6. Samenspel
7. Initiatief in het project
8. Zelfstandigheid
9. Theatraal inzicht
10. Technische vaardigheden
11. Gebruik van de opleiding
12. Podiumpresence
13. Communicatie met het publiek