Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemtraining 2 (acteren)32770/1829/2021/1/74
Studiegids

Stemtraining 2 (acteren)

32770/1829/2021/1/74
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • acteren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Clercq Carine
Andere co-titularis(sen): Bronselaer Kristina, Okon Judith
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

Docenten:
Carry De Clercq (eutonie)
Kristina Bronselaer (spraak)
Judith Okon (zang)

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de correcte uitspraak van het Algemeen Nederlands en past deze toe in teksten en in spontane spraak.
beheerst de basisprincipes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie) en past deze toe in teksten en in spontane spraak.
past parametervariatie van stem (volume, toonhoogte, tempo) en resonantieveranderingen toe in functie van een levendige en authentieke intonatie in teksten en in spontane spraak.

Leerinhoud

Spraakvaardigheid:
In de les spraakvaardigheid B2 leert de student correct Algemeen Nederlands spreken en zijn/haar stem optimaal gebruiken. Daarbij wordt gewerkt volgens het principe van de eutonie.

Om dat te bereiken, worden de volgende vaardigheden getraind:
* Houding (eutoon staan, zitten en bewegen)
* Adem (lage adem en loslaattechniek)
* Stem (keelspanning en glottisslagen elimineren)
* Resonantie (draagkracht en volheid van de stem vergroten en bewust klank ‘ervaren’)
* Articulatie (voor, open en pittig)
* Correcte uitspraak van alle klanken van het AN: klinkers, tweeklanken, medeklinkers, assimilatie

De competenties die in B1 werden verworven, worden verfijnd en verdiept. Er wordt achtereenvolgens geoefend op klank-, woord-, zins- en tekstniveau. Ook de toepassing van het AN (in combinatie met een eutoon stemgebruik) in spontaan spreken komt aan bod. De transfer van de verworven vaardigheden naar de artistieke praktijk krijgt aandacht. Om dat te bereiken, worden de teksten van de spelles op stem- en spreektechnisch niveau ingeoefend.

Zang:
In de les zang ligt de focus op bewustwording van lichaam en stem, en op de interpretatie en voordracht van een gekozen nummer.
De student leert haar/zijn stem in verschillende registers te gebruiken, en krijgt verschillende klanken aangeleerd.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen90,00 uren
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op haar/zijn technische mogelijkheden, motivatie, vaardigheden, attitude, inbreng en evolutie doorheen het jaar.

50% vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)

Voor het onderdeel permanente evaluatie zal gewerkt worden met een quoteringsnorm volgens onderstaand principe:
Bij 10% tot 20% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 18/20 halen;
Bij 20% tot 25% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 16/20 halen;
Bij 25% tot 30 % ongewettigde afwezigheid, kan de student max 14/20 halen;
Bij meer dan 30% ongewettigde afwezigheid, kan de student max 12/20 halen;

50% vaardigheidstoets simulatie (Examen)