Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Taalgevoeligheid (woordkunst)32779/1829/2021/1/89
Studiegids

Taalgevoeligheid (woordkunst)

32779/1829/2021/1/89
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): Vandervost Rosa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
ervaart het spreken op het podium als het recht op het hebben van een stem.
herkent het verschil tussen een verhaal vertellen en zijn eigen verhaal vertellen.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
creƫert een spanningsboog.
onderkent de materialiteit van taal als drager van de mededeling.
Onderzoekt, naast een dramaturgische analyse van een tekst, andere vormen van tekstbehandeling (klankkleur, metrum, muzikaliteit, beeldvorming)
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
durft te experimenteren en grenzen op te zoeken.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
beschikt over spreekvaardigheid.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
ervaart het brengen van een tekst voor publiek als een samen denken.
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
ervaart het brengen van een tekst voor publiek als een samen denken.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
accepteert kritiek en kan feedback verwerken.

Leerinhoud

Exploratie en verdieping van de gevoeligheid voor taal, klank en de constructies ervan. Analyse, reconstructie en reproductie van taalelementen als ritme, muzikaliteit, accenten, alliteratie, rijm e.a.
Wat betekenen taalvormen, voorafgaand aan interpretatie of presentatie?

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00