Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Atelier 1 (podium, schrijven, media, project)33355/1829/2021/1/79
Studiegids

Atelier 1 (podium, schrijven, media, project)

33355/1829/2021/1/79
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 900,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten

Dirk Somers
Dierdre Timp
Annemie Tweepenninckx
Annelies Moons

Rosemie Lauwers
Mieke De Groote
Wim Danckaert

Maud Vanhauwaert
Bart Moeyaert
Lara Taveirne

en gastdocenten

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de artistieke toelatingsproef.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
creëert een authenticiteit in het schrijven door gebruik te maken van de eigen stem.
ervaart het spreken op het podium als het recht op het hebben van een stem.
heeft plezier in het schrijven.
herkent het verschil tussen een verhaal vertellen en zijn eigen verhaal vertellen.
integreert' deze waarneming in het schrijven.
interpreteert een tekst met fantasie en eigen persoonlijkheid, zonder hem te vervormen.
maakt het persoonlijke standpunt prioritair in het brengen van een tekst, presentatie of performance
maakt montages die getuigen van persoonlijkheid en een meerlagige aanpak, zowel inhoudelijk als wat sfeerschepping betreft.
staat op het podium als zichzelf.
vindt een eigen standpunt ten opzichte van opgelegd materiaal.
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
bezit taalgevoeligheid en beschouwt taal als een expressiemiddel bij uitstek.
combineert muziek, geluiden, opnames en effecten tot eigen audiocreaties.
demonstreert zijn kennis met het medium audio.
ervaart de noodzaak om op het podium te staan.
experimenteert met tekst in verschillende fora (waaronder papier, podium, media en andere presentatiemogelijkheden).
implementeert technische en inhoudelijke inzichten in een interview van 5 minuten.
ontdekt hoe taal beeldend kan worden.
vertoont een artistieke attitude en verantwoordelijkheid in elk project
voltooit een opdracht met bepaalde vrijheden en restricties opgelegd door de docent.
voltooit een opdracht met restricties en vrijheden vanuit de docent en in samenspraak met andere studenten.
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
bouwt mentale weerbaarheid op in confrontatie met het publiek.
neemt geen verdedigende maar een open houding aan.
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
beheerst de technische vaardigheden van het schrijven en kan omgaan met de bouwstenen van de taal, stijlfiguren en verschillende literaire genres.
brengt zijn stem bewust in de ruimte.
ervaart het podium als een hier en nu.
hanteert intonatie naargelang de toon van de tekst.
heeft inzicht in de dramaturgie van een tekst.
herkent het verschil in een tekst gecreëerd voor een lezend of een luisterend publiek.
is zich bewust van wat spanning is.
leert schrappen om tot de essentie van het schrijven te komen.
past de basisregels van interviewen toe.
is zich bewust van correct Nederlands.
ziet in dat de opmaak van zijn tekst mee bepaalt hoe de tekst ervaren of gelezen wordt (alinea, inspringen, interlinie, uitvullen van de tekst, plaatsing van een titel/auteur – kortom het optisch lezen van de tekst).
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
durft te experimenteren en grenzen op te zoeken.
werkt autonoom in de radiostudio.
Zoekt zelfstandig achtergrondinformatie.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
beschikt over spreekvaardigheid.
brengt zijn zelfgeschreven tekst bewust in de ruimte
heeft een energieke podiumprésence.
ontwikkelt ruimtelijk bewustzijn.
spreekt correct en verstaanbaar voor een publiek.
toont diens bewustzijn van lichamelijke en verbale mogelijkheden
2. Vaktechnisch - 2.4. technische middelen
beheerst de technische basis en kan een éénmansstudio bedienen.
identificeert de tools waarmee radio gemaakt wordt en gebruikt deze (jingles, muziek, ...).
maakt een eindbalans en levert een technisch verantwoorde audiomontage af.
maakt een technisch perfecte geluidsopname.
monteert geluidsfragmenten met behulp van een eenvoudig montageprogramma.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
herkent en verwoordt wat hij denkt en doet op het podium, en wat dat teweegbrengt.
kan het eigen schrijfproces inzichtelijk maken voor betrokken docenten en studenten.
maakt een accurate inschatting van de context van de presentatie door actief te communiceren met de organisator en/of de uitvoerders.
ventileert zijn opinie in een vlotte, heldere maar ferme stijl.
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
luistert naar anderen op het podium.
werkt in groep en neemt in die groep een plaats in op het podium.
3. Samenwerking - 3.3. participeren in/ samenwerken aan (interdisciplinair) artistiek concept
luistert naar anderen op het podium.
raakt aan andere expressiemedia zoals muziek en beeld.
werkt in groep en neemt in die groep een plaats in op het podium.
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
is nieuwsgierig naar het podiumkunstenveld.
vertrekt vanuit zijn wereldbeleving.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
brengt in de voorbereiding op papier structuur aan in het interview door een onderverdeling te maken in thema’s.
neemt de werkelijkheid rond zich heen scherp waar en onderzoekt de eigen interpretatie van die werkelijkheid.
voorziet een grondige voorbereiding en informeert zich uitgebreid over het onderwerp of de geïnterviewde.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
argumenteert indien hij de basisregels bewust niet toepast.
gaat om met vormende kritiek en feedback.
heeft inzicht in goede en sterke kanten.
velt een kritisch oordeel over een kunstwerk.
4. Positioneren - 4.4. probleemoplossen en plannen
vertrekt vanuit het aangeboden materiaal.

Leerinhoud

Podium
De student verwerft inzicht in tekststructuren en leert dit inzicht omzetten in een mededeling. De student wordt uitgenodigd tot het nemen van een persoonlijk standpunt dat hem in staat stelt deze communicatie vorm te geven.

Media
De student maakt kennis met belangrijke componenten van de Media: interview en audio montage.

Schrijven
Aan de hand van de vijf zintuigen worden de basisregels van het schrijven van een tekst verkend. De opbouw van een kort verhaal wordt blootgelegd door middel van het ontleden van bruikbare teksten van gevestigde schrijvers, eigen teksten en teksten van medestudenten. Er wordt aandacht gevestigd op stijl, spelling en spraakkunst, en ook het belang van de vormgeving van een tekst wordt onderstreept. Het schrijfplezier staat centraal.

Project
De student wordt uitgedaagd om kruisbestuivingen tussen de uitvoeringsvakken te onderzoeken en vorm te geven. In de presentatie van dat onderzoek neemt de student een persoonlijk standpunt in.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk390,00 uren
Werktijd buiten de contacturen510,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00