Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Podium 3801/1829/2021/1/13
Studiegids

Podium 3

801/1829/2021/1/13
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Titularis: Vertongen Marleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 240,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Podium 2 EN geslaagd voor Media 2 EN geslaagd voor Schrijven 2 EN geslaagd voor Project 2.

Vanaf academiejaar 2021-22 kan je pas inschrijven voor Podium 3 na het slagen voor Podium 2 EN Schrijven 2 EN Media 2 EN Project 2 EN Lichamelijk Bewustzijn 2 EN Beweging 2 EN Stemtraining 2

Korte omschrijving

Docent
Gastdocenten

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
maakt het persoonlijke standpunt prioritair in het brengen van een tekst, presentatie of performance
wordt in relatie tot de tekst de inhoud in plaats van het middel.
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
kiest een bestaande of een zelfgeschreven tekst als podiumtekst.
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
maakt de noodzaak om een verhaal op het podium te brengen deel van de artistieke inhoud.
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
is zich bewust van beweeglijkheid, vorm en contrast in de ruimte.
neemt de ruimte mee in de mededeling en verhoudt zich tot de spanning die hierdoor ontstaat.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
zoekt naar communicatie met het publiek.
3. Samenwerking - 3.2. samenspelen
stelt alle elementen van het podium in relatie tot zichzelf, en stelt zichzelf in relatie tot de anderen.
stelt zich collegiaal op tijdens het werkproces en de uitvoeringen
3. Samenwerking - 3.3. participeren in/ samenwerken aan (interdisciplinair) artistiek concept
kan opbouwende gesprekken aangaan rond de eigen artistieke praktijk en die van medestudenten en docenten
stelt alle elementen van het podium in relatie tot zichzelf, en stelt zichzelf in relatie tot de anderen.
stelt zich collegiaal op tijdens het werkproces en de uitvoeringen
3. Samenwerking - 3.4. interculturele en internationale context
plaatst het eigen artistiek standpunt in een ruimere context
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
zoekt een verhouding van de eigen artistieke praktijk tot de wereld.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
kan opbouwende gesprekken aangaan rond de eigen artistieke praktijk en die van medestudenten en docenten
herkent en verwoordt wat artistieke keuzes teweegbrengen.
ontwikkelt een scenische dramaturgie in relatie tot een persoonlijk statement.

Leerinhoud

De student verwerft inzicht in tekststructuren en leert dit inzicht omzetten in een mededeling. De student ontwikkelt technische vaardigheden om die mededeling te communiceren. Hij/zij wordt uitgenodigd tot het nemen van een persoonlijk standpunt dat hem/haar in staat stelt deze communicatie vorm te geven. Deze vormgeving leidt tot een artistieke ervaring.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00