Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemvorming 1607/1830/2021/1/06
Studiegids

Stemvorming 1

607/1830/2021/1/06
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 1
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Muziektheorie binnen Compositie
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Stemvorming 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vervoort Valerie
Andere co-titularis(sen): Anthonis Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Beginniveau: Enerzijds is dit vak een verplicht vak voor studenten muziektheorie, anderzijds worden sommige studenten-met-stemproblemen doorverwezen door docenten AML

Voorkennis is wenselijk, maar niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld: een student instrument wil inzicht krijgen in het functioneren van de eigen zangstem, of blijkt over goede vocale mogelijkheden te beschikken en ambieert een mogelijke latere vocale opleiding. In eigen belang moet hij de kans krijgen zang te volgen, ook al moet hij vanaf nul beginnen. Sommige studenten hebben behoorlijke stem-/intonatieproblemen bij AML: zij worden sterk aangeraden/quasi verplicht om stemvorming te volgen, ook ifv hun latere pedagogische werkkansen.

Een toelatingsproef is niet nodig: er wordt gewerkt vanuit het individueel beginniveau.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.2 De student musiceert in verschillende stijlen.
De student kan onder leiding zangrepertoire instuderen
De student collaborative piano kan zichzelf begeleiden en zingen in het liedrepertoire
2.1 De student beheerst de muzikale parameters en structuren
De student kan zijn onjuiste intonatie horen en corrigeren
De student krijgt inzicht in dictie in het Duits, Engels, Frans, Italiaans
2.2 De student boekt vooruitgang op basis van zelfstudie.
De student kan onder begeleiding haar/zijn stem gezond houden tijdens het voorzingen in koorrepetities (geen lucht op de stem en niet hees na een repetitie)
2.3 De student leest, analyseert, schrijft en interpreteert muziek
De student is in staat om een tekst in het Engels, Italiaans, Frans en Duits te vertalen naar het Internationaal Fonetisch Alfabet (IPA)
De student kan onder begeleiding een tekst interpreteren
De student verwerft inzicht in de stemtechnische moeilijkheden en kan oplossingen bieden
2.4 De student beheerst de juiste speeltechnieken en -houdingen.
De student is in staat om een tekst in het Engels, Italiaans, Frans en Duits te vertalen naar het Internationaal Fonetisch Alfabet (IPA)
De student toont aan kennis te hebben over hoe goed praten (op de adem en met steun) en kan dit toepassen terwijl hij/zij voor een koor staat
De student heeft een juiste lichaamshouding zonder spanning in nek, schouders, gezicht
De student kan zingen op de ademstroom

Leerinhoud

Lees het vademecum.
* diverse zangoefeningen, specifiek per student
* eigen beknopte basiscursus, inclusief literatuurlijst
* partituren : liederen uit de klassieke en/of vroegromantische periode + 20ste eeuw, eenvoudige barok- en/of opera-aria’s (o.a. Arie Antiche), soli uit koorwerken, songs uit de lichte muziek. Het repertoire wordt aangepast aan de mogelijkheden en/of interessesfeer van de student (werkt met kinderen, dirigeert een eigen koor, geeft al notenleerles op een jeugdmuziekschool, ambieert indien mogelijk een zangopleiding..) Halfweg het academiejaar wordt een toonmoment georganiseerd, waarbij de studenten voor mekaar voorzingen. Aansluitend krijgen studenten feedback. Op dit toonmoment staan geen examenpunten, het gaat enkel om de leerrijke ervaring. De studenten dienen zelf voor een pianobegeleider te zorgen, die ook bereid is het jaarexamen te begeleiden. Hiervoor zijn geen studiepunten voorzien voor pianisten/begeleiders. Deze begeleidingssessies zijn een aantal lessen voorafgaand aan toonmoment & jaarexamen, waarbij getracht wordt een deel van het repertoire te herhalen, opdat de studenten dit beter kunnen afwerken.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Partituren
Eigen beknopte cursus
Cd-opnames beluisteren indien relevant.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatievormen: permanente evaluatie (20%) + jaarexamen (80%): studenten zingen hun examenprogramma van buiten, voor een interne jury

Evaluatienormen: op ieder onderdeel minimum 50% en 50% in het totaal

Examen: elk jaar zingt de student minstens 3 liederen / aria’s uit het hoofd, in diverse talen en muziekstijlen. Per student wordt hierbij de moeilijkheidsgraad aangepast, afhankelijk van de individuele evolutie.