Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemvorming 2608/1830/2021/1/40
Studiegids

Stemvorming 2

608/1830/2021/1/40
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Muziektheorie binnen Compositie
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Stemvorming 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vervoort Valerie
Andere co-titularis(sen): Anthonis Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Stemvorming 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.2 De student musiceert in verschillende stijlen.
De student kan zelfstandig zangrepertoire instuderen
De student collaborative piano kan zichzelf begeleiden en verschillende stempartijen zingen door juist te octaveren in het operarepertoire?
2.1 De student beheerst de muzikale parameters en structuren
De student beheerst dictie in het Duits, Engels, Frans, Italiaans
De student kan zeer juist intoneren
2.2 De student boekt vooruitgang op basis van zelfstudie.
De student kan zelfstandig eigen stem en lichaam opwarmen
De student kan haar/zijn stem gezond houden tijdens het voorzingen in koorrepetities (geen lucht op de stem en niet hees na een repetitie)
2.3 De student leest, analyseert, schrijft en interpreteert muziek
De student kan zelfstandig een tekst interpreteren
De student heeft inzicht in de stemtechnische moeilijkheden en kan oplossingen bieden
2.4 De student beheerst de juiste speeltechnieken en -houdingen.
De student kan goed praten (op de adem en met steun) en kan dit toepassen terwijl hij/zij voor een koor staat
De student heeft een juiste lichaamshouding zonder spanning in nek, schouders, gezicht
De student kan zingen op de ademstroom
De student?kan van borststem naar kopstem overgaan zonder contact te verliezen met connectie borststem
De student kan steeds met een geconnecteerd lichaam zingen
4.2 De student bezit de juiste tools om onderzoek te verrichten.
De student kan technische fouten herkennen en corrigeren bij anderen (koorleden) en algemene technische basistips aanreiken die voor ieder koorlid van toepassing zijn voor een beter stemgeluid (grotere tessituur en meer volume zonder te duwen op de stem)

Leerinhoud

Lees het vademecum.
* diverse zangoefeningen, specifiek per student
* eigen beknopte basiscursus, inclusief literatuurlijst
* partituren : liederen uit de klassieke en/of vroegromantische periode + 20ste eeuw, eenvoudige barok- en/of opera-aria’s (o.a. Arie Antiche), soli uit koorwerken, songs uit de lichte muziek. Het repertoire wordt aangepast aan de mogelijkheden en/of interessesfeer van de student (werkt met kinderen, dirigeert een eigen koor, geeft al notenleerles op een jeugdmuziekschool, ambieert indien mogelijk een zangopleiding..) Halfweg het academiejaar wordt een toonmoment georganiseerd, waarbij de studenten voor mekaar voorzingen. Aansluitend krijgen studenten feedback. Op dit toonmoment staan geen examenpunten, het gaat enkel om de leerrijke ervaring. De studenten dienen zelf voor een pianobegeleider te zorgen, die ook bereid is het jaarexamen te begeleiden. Hiervoor zijn geen studiepunten voorzien voor pianisten/begeleiders. Deze begeleidingssessies zijn een aantal lessen voorafgaand aan toonmoment & jaarexamen, waarbij getracht wordt een deel van het repertoire te herhalen, opdat de studenten dit beter kunnen afwerken.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Partituren
Eigen beknopte cursus
Cd-opnames beluisteren indien relevant.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatievormen: permanente evaluatie (20%) + jaarexamen (80%): studenten zingen hun examenprogramma van buiten, voor een interne jury

Evaluatienormen: op ieder onderdeel minimum 50% en 50% in het totaal

Examen: elk jaar zingt de student minstens 3 liederen / aria’s uit het hoofd, in diverse talen en muziekstijlen. Per student wordt hierbij de moeilijkheidsgraad aangepast, afhankelijk van de individuele evolutie.