Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
AML 172/1830/2021/1/52
Studiegids

AML 1

72/1830/2021/1/52
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Compositie
    • instrument / zang
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Abrath Edwig
Andere co-titularis(sen): Collier Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2020 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen met individuele coaching en opvolging.
De lessen worden georganiseerd in twee parallelle modules.
Gezien de evaluatie van beide modules gebeurt via permanente evaluatie, is consequente aanwezigheid in de lessen een must!

Begincompetenties (tekst)

Uit de prestatie op de oriënteringssproef blijkt de student over de juiste begincompetenties te beschikken. Zie specificaties toelatingsproeven op de website.

- Zingen met notennamen met pianobegeleiding – a capella – ritmisch lezen, niveau DKO 2.4 – KSO
- Lezen, zingen, noteren van basisintervallen en ritmische cellen + melodisch-ritmisch geheugen met gebruik van sol-bassleutel
- Herkennen en intoneren (op notennamen en vocalen) van intervallen, toonladders, drieklanken en dominant septiemakkoord.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2.5b De student herkent muziekmateriaal op het gehoor.
De student kan een korte, eenvoudige gememoriseerde melodie zingen
De student kan intervallen vocaal intoneren binnen een tonale context
De student kan vloeiend een melodie lezen binnen een eenvoudige tonale en metrische context
De student toont een motorische beheersing van binaire en ternaire ritmes binnen een eenvoudige metrische context

Leerinhoud

Intervallen-, melodische en harmonische analyse, functionaliteit drieklanken en omkeringen, dominant septiemakkoord, tonale contexten, oefeningen met cadensen, geheugen oefeningen en ritmische training van ritmische basisfiguren, triolen en kwintalen in enkelvoudige maatsoorten en leestraining in 3 sleutels (sol-, fa- en sopraansleutel)


Zie ook Vademecum Algemene Muzikale Vorming.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Edlund: Modus Vetus
- Brandse: Prima Vista Zingen
- Kodaly: Tricinia: 29 progressive three-part songs
- Cauberghs: ritmisch oefenboek dl. 2
- Van Der Horst: Maat en Ritme dl. 2
- Dandelot: Manuel Pratique
- Lamarque/Goudard: D'une clé à l'autre

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Lire la musique par la connaissance des intervalles I - M.C.Arbaretaz

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)