Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Ervaringsgericht leren 132490/1837/2021/1/04
Studiegids

Ervaringsgericht leren 1

32490/1837/2021/1/04
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Hancké Tom
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod gaan je aan de slag met de volgende vragen?

Hoe houd ik als student-leraar het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen hoog?

Op welke manier heeft jouw leerkrachtenstijl en de wijze waarop je naar het gedrag van kinderen kijkt, invloed op het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen?

Wat verstaan we onder deze twee begrippen? Welke tools, didactische materialen en of werkvormen kunnen we inzetten om het welbevinden en betrokkenheid te verhogen?

Waar plaatsen we welbevinden en betrokkenheid als voorwaarden om binnen onderwijs tot leren te komen?

Welke 'denkkaders' kunnen ons hierbij ondersteunen?

 

 

 

 

 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
analyseert gedrag van leerlingen vanuit een ervaringsgerichte kijk en gaat er constructief mee om
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bevordert welbevinden
stimuleert betrokkenheid
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
bepaalt aan de hand van voorbeelden elementen van een goede communicatiestijl
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
zet de onderzoeksmethode adequaat in om zelfstandig data te verzamelen in functie van het bantwoorden van de onderzoeksvraag

Leerinhoud

Vanuit verschillende standpunten, denkkaders en onderwijsvisies kijken we naar:

  • leer- en onderwijssituaties (o.a. ervaringsgericht leren) die gericht zijn op het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen 
  • de betekenis van welbevinden en betrokkenheid en welke voorwaarden hierbij van belang zijn
  • het belang van een positief (leer)klimaat in functie van welbevinden en betrokkenheid
  • op welke manier een leerkrachtstijl invloed heeft op het positief (leer)klimaat en de leeromgeving
  • op welke manier we kunnen inspelen op het 'gedrag' van leerlingen vanuit het ervaringsgericht leren

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00