Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Breed leren 532518/1837/2021/1/83
Studiegids

Breed leren 5

32518/1837/2021/1/83
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Martens Nele
Andere co-titularis(sen): Froyen Brenda, Pycke Lies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 10,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De student krijgt zicht op de verschillen en gelijkenissen die je kan vaststellen bij leerlingen. Dit zowel opvoedkundig als op het terrein van de verschillende leergebieden. De student herkent onderwijs- en zorgbehoeften van leerlingen en zet deze om in zorgvragen.
Eens de beginsituatie van de kinderen is gekend, leren de studenten hoe er in de klas kan ingespeeld worden op verschillen en gelijkenissen. Hoe kan een lesgever zo werken dat elk kind maximale kansen krijgt? Hoe kan hij (verzamelde) gegevens van kinderen vertalen in onderwijs- of ondersteuningsbehoeften en specifiek onderwijsaanbod? Er is oog voor de verschillende zorgniveaus en de afstemming tussen de behoeften van het kind, de onderwijsleersituatie (leraar, groep, school) en de opvoedingssituatie (ouders, gezin): een eerste kennismaking met het kader van handelingsgericht werken op basis van casussen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
neemt een rol op binnen team- of co-teaching om basiszorg of verhoogde zorg optimaal waar te maken
Interactie: de klas managen
stimuleert de ontwikkeling van alle leerlingen door middel van een efficiënte en effectieve klasorganisatie
Interactie: diversiteit hanteren
past de bouwstenen en voorwaarden aan tot een ontwikkelingsgericht speel-, leer- en leefklimaat toe in klas- en schoolcontext
vertaalt omgaan met verschillen en gelijkenissen in een werkbare klascontext
Interactie: inspirerend coachen
stimuleert democratisch-coöperatief overleg tussen leerlingen
geeft op een coachende en constructieve manier feedback
stelt gericht vragen en geeft gerichte impulsen
zet leerlingen aan tot creatief, probleemoplossend denken en handelen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
past de bouwstenen en voorwaarden aan tot een ontwikkelingsgericht speel-, leer- en leefklimaat toe in klas- en schoolcontext
Leerbevordering doelgericht werken
creëert (samen met kinderen) doelgerichte en betekenisvolle leermomenten vanuit de ervaringen van leerlingen
creëert doelgerichte en betekenisvolle lessen vanuit de ervaringen van leerlingen
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
integreert kritische reflectie over actueel maatschappelijke thema's in zijn lespraktijk
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
stimuleert creativiteit op cognitief, emotioneel, sociaal en technisch vlak
past de bouwstenen en voorwaarden aan tot een ontwikkelingsgericht speel-, leer- en leefklimaat toe in klas- en schoolcontext
zet authentieke contexten doelgericht in om tot betekenisvol en fundamenteel leren te komen
zet differentiatie op een integrerende manier in
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
toetst zijn handelen systematisch af aan zijn didactisch kader

Leerinhoud

Je hebt al heel wat vakdidactische bagage. Je maakte kennis met het zorgcontinuüm en het concept ‘Brede school’. In ‘Breed leren’ leggen we de puzzelstukken bij elkaar. Breed leren staat immers voor onderwijs dat gepast is voor ieder kind, dat beroep doet op elk aspect van het kind en dat plaatsvindt binnen maar ook buiten de schoolmuren. We horen graag van jou wat jij nodig hebt om deze doelstellingen te verwezenlijken. Daarnaast bieden we ook de nodige input en ondersteuning gaande van coachingstechnieken tot een talentgerichte aanpak om er samen voor te zorgen dat de leerlingen van jouw klas ‘breed leren’ in elke betekenis van het woord.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Onderwijs voor de 21ste eeuwAanbevolen€ 23,20
  • Auteur: Kris Van den Branden
Talent gedreven onderwijs gevenAanbevolen€ 32,50
  • Auteur: Els Pronk Elke Busschots
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
  • Omschrijving: mededelend-aanbiedende en interactieve werkvormen waarbij de sturing van het leerproces in handen is van de lector
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in hoofdzaak individueel (of per twee) aan de uitvoering van opdrachten of oefeningen werken. De nadruk ligt hierbij op de zelfactiviteit van de student. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot begeleiden (ondersteunen, feedback geven, e.d.).
  • Opmerking: Deelname activiteiten is verplicht: inclusiedag.
    10 euro voor eventuele gastsprekers
Vormen van groepsleren8,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in groepsverband – meestal in kleinere groepen – werken aan opdrachten of projecten. De sturing van het leerproces is in sterke mate in handen van de groep. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot het coachen van de groep.
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren
  • Omschrijving: Studietijd die voorzien is voor zelfstudie door de student buiten de contacturen. Deze vorm van studietijd is van toepassing op alle werkvormen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on100,00Project in kleine groep
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00Project in kleine groep