Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Mindful voor de klas 633291/1835/2021/1/92
Studiegids

Mindful voor de klas 6

33291/1835/2021/1/92
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    Keuzepakket:
    • Professionele uitdieping 6
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    Keuzepakket:
    • Professionele uitdieping 6
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 74,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Reflectie permanent: 

- doorheen het semester dien je 3x een reflectie in volgens opgegeven criteria, verdeling: 10%, 25%, 45%

Vaardigheidstoets simulatie permanent:

- je begeleidt mindfulness-oefeningen voor je klasgenoten, volgens opgegeven criteria, tijdens de contactmomenten (totaal: 20%)

Reflectie:

- je maakt een reflectie volgens opgegeven criteria, indienen eerste dag van de tweede zittijd: 80%

Vaardigheidstoets simulatie:

- je begeleidt mindfulness-oefeningen volgens opgegeven criteria, tijdens de tweede zittijd (20%)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
zet acties op in functie van een positief schoolklimaat voor alle betrokkenen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bevordert welbevinden
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
implementeert, in overleg met anderen, conclusies van onderwijskundig wetenschappelijk onderzoek in zijn onderwijspraktijk
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
kijkt methodisch terug op het experimenteren met een eigen semi-dagelijkse mindful-georiënteerde praktijk
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
formuleert op een heldere manier realistische alternatieven die het handelen/denken kunnen bijsturen en past deze toe

Leerinhoud

Antwoorden op vragen als:

- wat zijn essentiële thema's binnen mindfulness?

- hoe bouw ik een eigen (semi-)dagelijkse mindfulness-praktijk op?

- wat kan een eigen mindfulle praktijk inhouden?

- hoe kan mindfulness gebruikt worden om innerlijke hulpbronnen te versterken?

- hoe kan mindfulness een authentiek klasmanagement ondersteunen?

- hoe geef ik mindfulness op een authentieke manier door?

- hoe kan ik (meer) mindful coachen?

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Spelen in stilte. Mindfulness in de klas.Verplicht€ 25,66
  • Auteur: Smegen, Irma
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)80,00
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht80,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00