Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Biomedische en verpleegkundige benadering van de traumapatiënt9834/1834/2021/1/95
Studiegids

Biomedische en verpleegkundige benadering van de traumapatiënt

9834/1834/2021/1/95
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Postgraduaat Intensieve zorg en spoedgevallenzorg als Biomedische en verpleegkundige benadering van de traumapatiënt
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bosmans Johan
Andere co-titularis(sen): Maertens Bruno, Van Assche Tom, Vanden Panhuyzen Rina
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2020 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

Eindcompetenties (tekst)

2.1. Implementeert een systematisch behandelplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2. Optimaliseert het behandelplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3. Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4. Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7. Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.10. Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en zijn omgeving.
6.2. Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team.


Hij heeft inzicht in het genezings- en behandelingsproces van de brandwonden. Hij herkent de verschillende chirurgische technieken die van toepassing zijn in de reconstructieve heelkunde. Hij heeft inzicht in de psychische problematiek van brandwondenpatiënten zowel in de acute als de chronische fase van het genezingsproces. Hij kan de complicaties herkennen en is in staat de fysiotherapeutische preventieve behandeling te begrijpen en te ondersteunen. De student erkent het belang van neurologische, abdominale, thoracale en orthopedische urgenties. De student omschrijft het verschil tussen traumatologie en andere ziektetoestanden. De student situeert het traumamanagement en herkent de verschillende stappen hierin. Hij herkent een hypovolemische shock en heeft inzicht in de verschillende behandelingsvormen. Hij verklaart prioriteiten in de traumastrategie voor de verschillende vormen van polytraumata. De student herkent de enkelvoudige traumata en de polytraumata en hij handelt in de prehospitaal en hospitaalfase gebruik makend van de nieuwe technieken. De student past spalken, brancardage en evacuatietechnieken toe.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.10 Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en de omgeving
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.

Leerinhoud

Globale aanpak van zowel enkelvoudige als meervoudige brandwonden.
Veel voorkomende spoedgevallen in neurologie en neurochirurgie o.a. bewustzijnsverlies, krachtsvermindering, plotse acute hoofdpijn, infectieziekten, intracraniële overdruk, ....
Globale aanpak van zowel een enkelvoudig als een meervoudig trauma.
Deceleratietrauma.
Orthopedische traumatologie.
Thoraxtraumatologie.
Abdominale traumatologie.
Neurotraumatologie.
Spalken van gekwetste ledematen
Gipstechnieken
Brancardage, transport van de kritieke patiënt, evacuatietechnieken
Casuïstiek.

De student heeft inzicht in het genezings- en behandelingsproces van de brandwonden. De student herkent de verschillende chirurgische technieken die van toepassing zijn in de reconstructieve heelkunde. De student heeft inzicht in de psychische problematiek van brandwondenpatiënten zowel in de acute als de chronische fase van het genezingsproces. De student kan de complicaties herkennen en is in staat de fysiotherapeutische preventieve behandeling te begrijpen en te ondersteunen. De student erkent het belang van neurologische, abdominale, thoracale en orthopedische urgenties. De student omschrijft het verschil tussen traumatologie en andere ziektetoestanden. De student situeert het traumamanagement en herkent de verschillende stappen hierin. Hij herkent een hypovolemische shock en heeft inzicht in de verschillende behandelingsvormen. Hij verklaart prioriteiten in de traumastrategie voor de verschillende vormen van polytraumata. De student herkent de enkelvoudige traumata en de polytraumata en hij handelt in de prehospitaal en hospitaalfase gebruik makend van de nieuwe technieken. De student past spalken, brancardage en evacuatietechnieken toe.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie literatuuropgave syllabus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen (casus- en kennistoets).