Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in de forensische hulpverlening28363/1915/2021/1/81
Studiegids

Ergotherapie in de forensische hulpverlening

28363/1915/2021/1/81
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket reeks 2: integratie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Geel Sven
Andere co-titularis(sen): Moens Marijke, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2021 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Werken in en met de context: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in een professionele context die zich situeert in een superdiverse, inclusieve en evoluerende samenleving en gaat professioneel om met deontologische en ethische aspecten.
De student situeert zich als ergotherapeut in de gezondheidszorg en welzijnszorg binnen een superdiverse inclusieve en evoluerende samenleving. De student kan ergotherapie nationaal en internationaal situeren in een professionele context binnen de keuzemodule. 
BH4 Innoveren: "Ontwikkelt en gebruikt doelgericht en professioneel een creatieve en technische deskundigheid, volgt relevante evoluties op en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student definieert en analyseert complexe probleemsituaties en ontwikkelt hierbij een oplossingsstrategie; hij volgt relevante (technologische) evoluties op en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemen: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties."
De student toont goede praktijken van beroepsvernieuwing gebaseerd op maatschappelijke en internationale evoluties en toont hierbij een attitude van levenslang professioneel leren en ondernemen.
PO2 Levenslang lerende/ managen: "Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie."
De student reflecteert, heeft inzicht in de eigen werkwijze en is zich bewust van het eigen leerproces.

Leerinhoud

Het keuzepakket Forensische hulpverlening en armoede richt zich op een gebied waar een ondertussen traditioneel werkdomein (forensische hulpverlening) een relatief nieuw vakgebied ontmoet (armoede).

Er zijn 12 contacturen voorzien, waarbij verschillende gastsprekers een eigen invalshoek op de problematiek komen toelichten. Tevens bezoeken we de gevangenis van Merksplas waar je kennis maakt met de hedendaagse forensische hulpverlening. Hiervoor gelden strikte afspraken die nauwgezet opgevolgd moeten worden.

Tijdens het introductiemoment mag je zelf een onderwerp aanreiken of krijg je de kans om een bestaand onderwerp te kiezen. Dit onderwerp moet je verder exploreren tijdens en na de keuzeweek.

Het exploreren van het onderwerp moet plaats maken voor verdieping door middel van een eigen zoektocht in de literatuur, door actieve participatie tijdens de keuzeweek, door bevraging van de gastsprekers en door momenten van aandacht en reflectie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Opdracht via digitale leeromgeving.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen69,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Reflectieopdracht100,00mondeling examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00mondeling examen