Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Roelandts Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel bereidt de studenten aan de hand van verschillende opdrachten voor op hun eerste stage in het sociaal-culturele werkveld. Verschillende thema’s komen aan bod: • Solliciteren • Werken met de sociale kaart • Zelfbeeld • Kernkwadranten van Ofman Er worden veel praktische toepassingen gehanteerd in de klas, een aantal opdrachten worden thuis verder afgewerkt. Daarnaast lopen de studenten in de loop van het semester 15 uur observatiestage bij een sociaal-culturele organisatie en zoeken ze een stageplaats voor GSCW3.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
de student situeert zijn eigen praktijkcontext in het bredere professionele werkveld |
de student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext aan de hand van het kernkwadrant van Ofman. |
de student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaats zijn of haar eigen handelen hierin |
BSC4 integraal bewaken en bevorderen van de kwaliteit van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
de student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaats zijn of haar eigen handelen hierin |
de student kent en past de regels toe om professioneel te solliciteren |
De Student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student kan, na het maken van een introspectieve sterkte-zwakteanalyse, zijn vaardigheden identificeren. |
De student kan benoemen welke invloeden hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van zijn zelfbeeld |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De Student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen |
de student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext aan de hand van het kernkwadrant van Ofman. |
De student kan, na het maken van een introspectieve sterkte-zwakteanalyse, zijn vaardigheden identificeren. |
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student kan benoemen welke invloeden hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van zijn zelfbeeld |
de student kent en past de regels toe om professioneel te solliciteren |
Leerinhoud
Leren solliciteren Werken met de sociale kaart Zelfbeeld Kernkwadranten van Ofman
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus wordt voorzien door de . Aanbevolen literatuur - Ofman, D. (2011). Hé, ik daar…?! Servire: Utrecht/Antwerpen. - Geenen, M. (2013). Reflecteren. Leren van je ervaringen als sociale professional. Uitgeverij Coutinho: Bussum.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Reflectieopdrachten over de verschillende thema's Verslag van observatiestage.
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.