Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Geïntegreerde competentieverwerving 131573/1887/2021/1/01
Studiegids

Geïntegreerde competentieverwerving 1

31573/1887/2021/1/01
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Roelandts Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel bereidt de studenten aan de hand van verschillende opdrachten voor op hun eerste stage in het sociaal-culturele werkveld. Verschillende thema’s komen aan bod: • Solliciteren • Werken met de sociale kaart • Zelfbeeld • Kernkwadranten van Ofman Er worden veel praktische toepassingen gehanteerd in de klas, een aantal opdrachten worden thuis verder afgewerkt. Daarnaast lopen de studenten in de loop van het semester 15 uur observatiestage bij een sociaal-culturele organisatie en zoeken ze een stageplaats voor GSCW3. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
de student situeert zijn eigen praktijkcontext in het bredere professionele werkveld
de student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext aan de hand van het kernkwadrant van Ofman.
de student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaats zijn of haar eigen handelen hierin
BSC4 integraal bewaken en bevorderen van de kwaliteit van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
de student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaats zijn of haar eigen handelen hierin
de student kent en past de regels toe om professioneel te solliciteren
De Student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student kan, na het maken van een introspectieve sterkte-zwakteanalyse, zijn vaardigheden identificeren.
De student kan benoemen welke invloeden hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van zijn zelfbeeld
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De Student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen
de student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext aan de hand van het kernkwadrant van Ofman.
De student kan, na het maken van een introspectieve sterkte-zwakteanalyse, zijn vaardigheden identificeren.
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student kan benoemen welke invloeden hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van zijn zelfbeeld
de student kent en past de regels toe om professioneel te solliciteren

Leerinhoud

Leren solliciteren Werken met de sociale kaart Zelfbeeld Kernkwadranten van Ofman

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus wordt voorzien door de . Aanbevolen literatuur - Ofman, D. (2011). Hé, ik daar…?! Servire: Utrecht/Antwerpen. - Geenen, M. (2013). Reflecteren. Leren van je ervaringen als sociale professional. Uitgeverij Coutinho: Bussum. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Werkplekleren en/of stage15,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Reflectieopdrachten over de verschillende thema's Verslag van observatiestage.
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.