Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel richt zich op de belangrijkste inzichten uit stromingen in de psychologie, de sociale psychologie, gemeenschapspsychologie en ontwikkelingspsychologie. De relevantie van de psychologische inzichten voor de beroepspraktijk wordt tijdens de lessen zoveel mogelijk aangegeven.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student toont aan dat sociale interactieprocessen een voorname rol spelen in menselijk gedrag |
De student legt uit hoe men zich als sociaal werker dient op te stellen om te komen tot een effectieve cliëntrelatie |
De student verduidelijkt eigen gedrag en/of dat van anderen rekening houdend met omstandigheden in de persoon en omgevingsvariabelen |
De student legt uit wat de voorwaarden zijn voor persoonlijke ontwikkeling en psychosociale groei |
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student verduidelijkt eigen gedrag en/of dat van anderen rekening houdend met omstandigheden in de persoon en omgevingsvariabelen |
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student onderkent de methodische mogelijkheden en beperkingen van psychologische stromingen |
BSC13 positioneren in een diverse context en in dialoog gaan met de andere in wederzijds respect.
De student verduidelijkt eigen gedrag en/of dat van anderen rekening houdend met omstandigheden in de persoon en omgevingsvariabelen |
De student onderkent de methodische mogelijkheden en beperkingen van psychologische stromingen |
De student toont aan dat sociale interactieprocessen een voorname rol spelen in menselijk gedrag |
De student legt uit hoe men zich als sociaal werker dient op te stellen om te komen tot een effectieve cliëntrelatie |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student bespreekt op welke manier methodisch wordt gewerkt vanuit inzichten uit psychologische stromingen |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student toont aan dat sociale interactieprocessen een voorname rol spelen in menselijk gedrag |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student omschrijft in eigen woorden de kenmerken van stromingen in de psychologie |
De student bespreekt op welke manier methodisch wordt gewerkt vanuit inzichten uit psychologische stromingen |
De student legt uit wat de voorwaarden zijn voor persoonlijke ontwikkeling en psychosociale groei |
De student onderkent de methodische mogelijkheden en beperkingen van psychologische stromingen |
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student legt uit hoe men zich als sociaal werker dient op te stellen om te komen tot een effectieve cliëntrelatie |
De student legt uit wat de voorwaarden zijn voor persoonlijke ontwikkeling en psychosociale groei |
Leerinhoud
- Psychologische stromingen - Sociale beïnvloeding - Sociale perceptie en causale attributie - Gemeenschapspsychologie en Empowerment - Ontwikkelingspsychologische inzichten
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Handboek: Rigter, J. (2008). Het palet van de psychologie: Stromingen en hun toepassingen in hulpverlening en opvoeding. Bussum: Coutinho. - Cursus voorzien door lector
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 62,00 | Opdracht 1, paper psychologische stroming, opdracht 4, peer-evaluatie psychologische stromingen. |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 25,00 | Opdracht 2, reflectie sociale be?nvloeding. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 13,00 | Opdracht 3, klastaak sociale perceptie en causale attributie. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 62,00 | Opdracht 1, paper psychologische stroming, opdracht 4, peer-evaluatie psychologische stromingen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 25,00 | Opdracht 2, reflectie sociale be?nvloeding. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 13,00 | Opdracht 3, klastaak sociale perceptie en causale attributie. |
Toetsing (tekst)
De volgende onderdelen maken deel uit van de evaluatie van dit opleidingsonderdeel: paper psychologische stroming en peerevaluatie, reflectie sociale beïnvloeding, klastaak sociale perceptie en causale attributie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.