Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociologische vraagstukken31604/1887/2021/1/85
Studiegids

Sociologische vraagstukken

31604/1887/2021/1/85
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel richt zich in eerste instantie op het aanreiken van basiskennis betreffende de sociologie: stromingen (interactionisme, functionalisme, Marxisme en kritische sociologie, ruiltheorie) en sociologische basisbegrippen. Vervolgens wordt gevraagd om een maatschappelijk thema (bvb. armoede en sociale uitsluiting, religie, diversiteit, criminaliteit) te bestuderen vanuit sociologische en sociaal-wetenschappelijke inzichten met aandacht voor instanties en interventies vanuit het sociaal werk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

ABC3 heeft het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
De student geeft aan hoe vanuit een sociologische analyse zinvol kan worden gehandeld in deelsectoren van de samenleving
BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student geeft aan hoe vanuit een sociologische analyse zinvol kan worden gehandeld in deelsectoren van de samenleving
De student geeft het belang aan van een analyse van de maatschappelijke context van deelsectoren van de samenleving
De student onderkent de maatschappelijke bepaaldheid van problemen en de aanwezigheid van de samenleving in het individuele handelen
de student omschrijft in eigen woorden conceptuele bouwstenen uit de sociologie
De student maakt een maatschappelijke analyse vanuit sociologische paradigma's
De student geeft demografische gegevens weer
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
de student omschrijft in eigen woorden conceptuele bouwstenen uit de sociologie
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student maakt een maatschappelijke analyse vanuit sociologische paradigma's
De student kadert het sociaal werk in permanente maatschappelijke veranderingsprocessen
De student geeft demografische gegevens weer
De student geeft het belang aan van een analyse van de maatschappelijke context van deelsectoren van de samenleving
De student onderkent de maatschappelijke bepaaldheid van problemen en de aanwezigheid van de samenleving in het individuele handelen
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student kadert het sociaal werk in permanente maatschappelijke veranderingsprocessen
BSC2 opstellen, uitvoeren en evalueren van sociaalagogische voorkomings-,begeleidings- en veranderingsstrategieën.
de student omschrijft in eigen woorden conceptuele bouwstenen uit de sociologie
De student geeft aan hoe vanuit een sociologische analyse zinvol kan worden gehandeld in deelsectoren van de samenleving
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student geeft het belang aan van een analyse van de maatschappelijke context van deelsectoren van de samenleving
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student maakt een maatschappelijke analyse vanuit sociologische paradigma's
De student geeft demografische gegevens weer

Leerinhoud

Sociologische stromingen - Sociologische basisbegrippen - Studie van een maatschappelijk verschijnsel naar keuze (bvb. armoede, jeugdcriminaliteit, etc.)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus wordt voorzien door lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht20,00Opdracht 3, groepsopdracht sociologische analyse van een maatschappelijk verschijnsel.
AcademiejaarKennistoets55,00Opdracht 1, inleiding sociologie, en 2, sociologische begrippen.
AcademiejaarProjectopdracht15,00Actieve deelname aan de uitwerking van de groepsopdracht, bijeenkomsten tijdens lesmomenten en online deelname aan het groepsforum.
AcademiejaarReflectieopdracht10,00Opdracht 4, individuele eindreflectie groepsopdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht20,00Opdracht 3, groepsopdracht sociologische analyse van een maatschappelijk verschijnsel.
Tweede examenperiodeKennistoets55,00Opdracht 1, inleiding sociologie, en 2, sociologische begrippen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht15,00Actieve deelname aan de uitwerking van de groepsopdracht, bijeenkomsten tijdens lesmomenten en online deelname aan het groepsforum.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht10,00Opdracht 4, individuele eindreflectie groepsopdracht

Toetsing (tekst)

De volgende onderdelen maken deel uit van de evaluatie van dit opleidingsonderdeel: 2 individuele opdrachten, groepsopdracht paper maatschappelijk thema, deelname forum en overlegmomenten groepsopdracht, individuele eindreflectie groepsopdracht. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.