Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
We gaan aan de slag met de participatieve theatermethode van Augusto Boal om zo methodisch onderbouwde sociale en culturele veranderingen te induceren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC14 als intermediair reflecteren op de eigen positie en vanuit een open oor en oog voor wat leeft, de vertaling maken naar het professioneel handelen.
Het verdiepen van bepaalde vaardigheden, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie van de student. |
AC4 vermogen tot projectmatig werken.
Een interventie initiëren en analyseren bij een cliëntgroep op basis van participatieve theater methodieken en ETFU. |
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student houdt de vinger aan de pols van de nieuwe methodieken in het werkveld door regelmatig kennis te nemen van actuele werkvormen. |
De student maakt kennis met actuele methoden en werkvormen in het soicaal werk in functie van competentieverruiming en/of nieuwe uitdagingen in de werksituatie. |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Het verdiepen van bepaalde vaardigheden, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie van de student. |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student maakt kennis met actuele methoden en werkvormen in het soicaal werk in functie van competentieverruiming en/of nieuwe uitdagingen in de werksituatie. |
De student houdt de vinger aan de pols van de nieuwe methodieken in het werkveld door regelmatig kennis te nemen van actuele werkvormen. |
AC5 creativiteit.
De student levert een aandeel aan het creatieve proces van de participatieve theatermethode. |
De student motiveert zijn groeiproces aan de hand van een toonmoment. |
Leerinhoud
- Dichterbij van Deur H, Scholte M, Sprinkhuizen A. ‘Methodiek Dichterbij, wegen en overwegen in het sociaal werk’ uitgeverij Coutino, Bussem 2013 website: www.coutino.nl/dichterbij
- ETFU ‘Empowering the Future’ over het empoweren van jongeren ahv kunst en media. www.etfu.eu, www.training.etfu.eu
- Weg: young change makers, golden circle, brainstro, De Bono
- Erbij: participatieve theatermethode van Augusto Boal
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Powerpoint
Links methodieken
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.