Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Cultuurbeleid2039/1887/2021/1/86
Studiegids

Cultuurbeleid

2039/1887/2021/1/86
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

In deze module wordt een theoretische kadering van het Vlaamse cultuurbeleid (geschiedenis, structuur, actoren, regelgeving, decreten, beleidstendensen en -thema's) aangeboden. Daarnaast vinden een aantal praktijkbezoeken plaats. Studenten reflecteren in groep en individueel over actuele beleidsthema's en -tendensen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren, definiƫren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student beschrijft de structuur en organisatie van het huidige Vlaamse cultuurbeleid
De student beschrijft actuele beleidsmaatregelen en tendensen t.a.v de culturele sector
De student beschrijft de geschiedenis van het Vlaamse cultuurbeleid
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student plaatst de eigen praktijkervaringen met het beleid en culturele beleidsmateries in een globaler kader van culturele beleidsmateries en processen van beleidsvoering
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student plaatst de eigen praktijkervaringen met het beleid en culturele beleidsmateries in een globaler kader van culturele beleidsmateries en processen van beleidsvoering
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student verwoordt zijn/haar eigen kritische en onderbouwde visie m.b.t. actuele beleidsmaatregelen en tendensen t.a.v. de culturele sector
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student kan in gesprek gaan over zijn visie
De student verwoordt zijn/haar eigen kritische en onderbouwde visie m.b.t. actuele beleidsmaatregelen en tendensen t.a.v. de culturele sector
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student kan in gesprek gaan over zijn visie

Leerinhoud

Geschiedenis van het Vlaamse cultuurbeleid. Structuur van en verschillende actoren binnen het Vlaamse cultuurbeleid. Regelgeving en decreten binnen het Vlaamse cultuurbeleid. Actuele beleidsthema's binnen het Vlaamse cultuurbeleid en het sociaal-cultureel werk. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus/powerpoints (voorzien door het centrum)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Vormen van groepsleren14,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets45,00
AcademiejaarReflectieopdracht45,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets45,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht45,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie10,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.