Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
In deze module wordt een theoretische kadering van het Vlaamse cultuurbeleid (geschiedenis, structuur, actoren, regelgeving, decreten, beleidstendensen en -thema's) aangeboden. Daarnaast vinden een aantal praktijkbezoeken plaats. Studenten reflecteren in groep en individueel over actuele beleidsthema's en -tendensen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC1 identificeren, definiƫren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student beschrijft de structuur en organisatie van het huidige Vlaamse cultuurbeleid |
De student beschrijft actuele beleidsmaatregelen en tendensen t.a.v de culturele sector |
De student beschrijft de geschiedenis van het Vlaamse cultuurbeleid |
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student plaatst de eigen praktijkervaringen met het beleid en culturele beleidsmateries in een globaler kader van culturele beleidsmateries en processen van beleidsvoering |
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student plaatst de eigen praktijkervaringen met het beleid en culturele beleidsmateries in een globaler kader van culturele beleidsmateries en processen van beleidsvoering |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student verwoordt zijn/haar eigen kritische en onderbouwde visie m.b.t. actuele beleidsmaatregelen en tendensen t.a.v. de culturele sector |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student kan in gesprek gaan over zijn visie |
De student verwoordt zijn/haar eigen kritische en onderbouwde visie m.b.t. actuele beleidsmaatregelen en tendensen t.a.v. de culturele sector |
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student kan in gesprek gaan over zijn visie |
Leerinhoud
Geschiedenis van het Vlaamse cultuurbeleid. Structuur van en verschillende actoren binnen het Vlaamse cultuurbeleid. Regelgeving en decreten binnen het Vlaamse cultuurbeleid. Actuele beleidsthema's binnen het Vlaamse cultuurbeleid en het sociaal-cultureel werk.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus/powerpoints (voorzien door het centrum)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 45,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 45,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 45,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 45,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 10,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.