Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Possemiers Sanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Waarschuwing
Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Theoretisch kader over leren en vorming + Praktische uitwerking en uitvoering van een concrete vorming
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC16 ontwerpen van educatieve activiteiten aansluitend bij de leefwereld van de doelgroep. Opsporen van leerbehoeften en leervragen. Activeren van doelgroep
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl |
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier |
De student past verschillende leermethodes toe |
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen |
AC4 vermogen tot projectmatig werken.
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op |
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier |
BSC17 ontwerpen van culturele en kunstzinnige programma's en activiteiten.
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op |
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl |
AC5 creativiteit.
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
BSC10 projectmatig werken, creatief en innovatief optreden met aandacht voor het nodige financieel en logistiek kader.
De student past verschillende leermethodes toe |
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op |
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen |
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier |
Leerinhoud
De module bestaat uit een theoretisch en praktisch deel. Theoretisch kader: Leren • Wat is leren? • Leren binnen het sociaal-cultureel werk (scw) • Levenslang leren, levensbreed leren en eerder verworven competenties (EVC) • Formeel, niet-formeel en informeel leren • Methoden over leren in het scw (overdrachtsleren, zelfwerkzaam leren, ervaringsleren) • Leerstijlen van Kolb Vorming • Wat is vorming? • Vorming en ontwikkelingswerk binnen het scw • Vorming in het beroepsprofiel van het scw • Vormingen maken aan de hand van een programmatiefiche • Specifieke aandacht voor de verschillende onderdelen: oriëntering, visie, beginsituatie, doelen, methoden, evaluatie Praktisch deel: Studenten ontwerpen een vorming aan de hand van een programmatiefiche en stappenplan en voeren deze uit voor de rest van de groep
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.