Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk 15417/1884/2021/1/14
Studiegids

Beroepspraktijk 1

5417/1884/2021/1/14
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

De student leert de structuur van de welzijnsector en het werkveld kennen: sectoren, werkvormen, doelgroepen en organisaties. De student is op de hoogte van vernieuwingen en kan belangrijke (nieuwe) begrippen hanteren. Het profiel opvoeder/begeleider wordt onder de loep genomen alsook zijn taken en vaardigheden. De student krijgt een beeld van zichzelf als toekomstig opvoeder/begeleider via ervaringen (o.a. bezoeken, vrijwilligerswerk, film en/of gastsprekers), klasgesprekken en opdrachten. Hij leert ook gericht te solliciteren, leert de documenten en administratieve formaliteiten kennen en heeft een stageplaats ter voorbereiding van BP2. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student leeft de opgelegde afspraken na in functie van het eigen leerproces (aanwezigheid, stiptheid, actieve bijdrage, uitwerken van opgelegde taken...)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student analyseert de meest courante taken van een opvoeder in een variatie aan doelgroepen
De student benoemt de taken van een opvoeder/begeleider
De student formuleert de eigen competenties en motivatie voor de opleiding en het beroep
De student vertelt in eigen woorden zijn interesses en verwachtingen m.b.t. de taken en doelgroepen binnen het werkveld
BC2 Omgaan met informatie
De student legt de functies en het hulpverleningsaanbod uit van een organisatie binnen het werkveld
De student zoekt de organisaties van de welzijnssector op m.b.v. de sociale kaart
De student situeert organisaties binnen het orthopedagogische werkveld
G2 Kritisch reflecteren
De student reflecteert over afgelegde studiebezoeken, gastsprekers uit het werkveld en opdrachten adhv een reflectiemodel.
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student communiceert mondeling op een gestructureerde wijze
De student neemt zelfstandig contact op met een organisatie binnen de welzijnssector als mogelijke stageplaats
De student toont een mature communicatiewijze en houding (neemt zelf initiatief, durf, neemt actief deel, respectvol)

Leerinhoud

Omschrijving opvoeder/begeleider, zijn taken en vaardigheden. Sectoren, werkvormen, lijnszorg, ortho(ped)agogische organisaties en hun hulpverleningsaanbod, BuO, doelgroepen (algemeen), vernieuwingen in het werkveld, ervaringen bespreken en koppelen aan taken/eigen vaardigheden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELO
Opdrachtenbundel
Achtergrondinformatie ortho(ped)agogisch werkveld
Oefeningen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00