Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk 25462/1884/2021/1/89
Studiegids

Beroepspraktijk 2

5462/1884/2021/1/89
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Geerts Simon, Rogge Eveline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 100,00 uren

Korte omschrijving

De opleiding is uitgebouwd binnen een modulaire structuur waarin het competentiegericht leren en beoordelen centraal staan. Een evenwicht tussen theoretische kennis en praktijkervaring staat garant voor een dynamisch leerproces, waarin de vereiste competenties worden ontwikkeld en studenten leren om zelf verantwoordelijk te zijn voor hun leerproces. In elk semester wordt er beroepspraktijk ingericht. Beroepspraktijk is een opleidingsonderdeel waarin de student meer voeling krijgt met de praktijk en kan leren van de ervaringen en de deskundigheid van het team/ organisatie binnen het werkveld. Tijdens het tweede deel van het eerste semester van de opleiding (BP2) doet de student minimum 100 uren praktijk/stage. Om het leerproces van de student optimaal te begeleiden organiseert de praktijklector van het centrum één praktijkbezoek. Daarnaast heeft de praktijklector individuele gesprekken met studenten. De studenten verwerken hun stage-ervaringen in opdrachten en bespreken deze in kleine leergroepen. De student doet stage/praktijk in dezelfde organisatie voor de opleidingsonderdelen BP2 en BP3.

OLR-Leerdoelen (lijst)

G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren)
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student gaat aan de slag met feedback over het eigen functioneren
De student toont leergierigheid en leerbereidheid i.v.m de doelgroep en organisatie
BC2 Omgaan met informatie
De student gaat discreet om met gevoelige informatie
De student gaat discreet om met vertrouwelijke informatie
De student geeft geobserveerde feiten objectief weer
BC4 Emancipatorisch handelen
De student laat blijken dat hij zich kan inleven in de ervarings- en belevingswereld van anderen.
G2 Kritisch reflecteren
De student leert reflecteren over de eigen emoties en zijn persoonlijk functioneren als opvoeder in opleiding
De student stelt vragen over het eigen functioneren (de werking van de organisatie en de doelgroep = Omgaan met informatie)
De student staat open voor feedback
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student laat blijken dat hij zich kan inleven in de ervarings- en belevingswereld van anderen
De student communiceert mondeling op een heldere en gepaste manier met cliënten
De student communiceert mondeling op een heldere en gepaste manier over anderen
De student past de methodiek van actief luisteren toe in gesprekken
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student brengt eigen ervaringen en observaties aan in functie van de hulpvraag van de cliënt.
De student stelt zich toegankelijk, zichtbaar en bereikbaar op zodat cliënten zich uitgenodigd voelen en met hun vragen terecht kunnen
BSC3 Samenwerken
De student vraagt hulp en ondersteuning waar nodig
De student werkt samen met collega’s op een constructieve manier

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELO 
informatiebundel
opdrachtenbundel
evaluatiedocument

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage100,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarStage60,00

Toetsing (tekst)

De evaluatie is geen momentopname, maar het resultaat van een proces dat heeft plaatst gehad tijdens het  functioneren van de student op de praktijk en in de leergroepen.

  • De student presteert een minimum van 100u stage in  BP2 in eenzelfde voorziening,  welke is goedgekeurd door de praktijklector.
  • De student voert de stage volledig uit (100%)
  • 60% van de punten worden voorbehouden voor de praktijk/de stage, 40% van de punten gaan naar het leerproces binnen de leergroep  en de opdrachten
  • De student heeft minstens 50% behaald op de beide onderdelen (leergroep en stage)
  • De competenties die geëvalueerd worden zijn terug te vinden in het evaluatiedocument
  • De studenten gaan op een correcte manier om met de gemaakte afspraken (administratieve procedure)
  • De beroepspraktijkovereenkomst wordt bij de aanvang van de stage ingediend
  • De inlichtingenfiche wordt tijdens de eerste twee weken van de stage bezorgd aan de praktijklector
  • De student is stipt aanwezig tijdens de gemaakte afspraken voor een individueel gesprek, een evaluatiegesprek of een leergroepbijeenkomst.
  • De student maakt een ePortfolio in de vorm van een website, de student is en blijft eigenaar van deze website
  • De student dient op de afgesproken data de documenten te plaatsen op het ePortfolio. (zie overzicht documenten op de ELO)
  • De opdrachten zijn voldoende uitgediept (criteria opgenomen in de opdrachten)
  • De opleiding behoudt de eindverantwoordelijkheid voor de toekenning van de punten. Er wordt rekening gehouden met de context en de complexiteit van de praktijkplaats, de taken en de zelfstandigheid van de student
  • De praktijklector baseert zich voor de evaluatie op het ePortfolio, de individuele gesprekken, de deelname aan de leergroepen en de evaluatiedocumenten ingevuld door de mentor. De verschillende scores worden door de praktijklector, de mentor en de student besproken tijdens het evaluatiegesprek op het einde van het semester.