Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Geerts Simon, Rogge Eveline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 250,00 uren
Korte omschrijving
Om het leerproces van de student optimaal te begeleiden organiseert de praktijklector van het centrum één praktijkbezoek. Daarnaast heeft de praktijklector individuele gesprekken met studenten. De studenten verwerken hun stage-ervaringen in opdrachten en bespreken deze in kleine leergroepen.
Tijdens BP3 doet de student minimum 250 uren praktijk/stage.
De student doet stage/praktijk in dezelfde organisatie voor de opleidingsonderdelen BP2 en BP3.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student geeft aandacht aan de cliënt vertrekkend vanuit een grondhouding van onvoorwaardelijke acceptatie |
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student formuleert leerdoelen op basis van evaluatie en reflectie en zet deze om in acties. |
De student zoekt naar nieuwe informatie en inzichten over de cliënt |
BC4 Emancipatorisch handelen
De student stimuleert de participatie en inspraak van de cliënt in dagelijkse situaties |
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student plant en organiseert op een methodische wijze een activiteit op maat van de doelgroep |
De student hanteert een evenwicht tussen groeps- en individueel werken , afhankelijk van de setting |
De student voert de taken als begeleider in de dagelijkse setting zelfstandig uit |
G2 Kritisch reflecteren
De student reflecteert over de eigen invloed in de begeleidingsrelatie |
De student reflecteert over de invloed van het eigen referentiekader op het handelen (+ eigen sterktes / eigen zwaktes) |
De student stuurt zichzelf bij op basis van zelfreflectie |
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student communiceert schriftelijk op een helder en gepaste manier met het team |
De student communiceert schriftelijk op een heldere en gepaste manier over anderen (cliënt, systeem, ouders) |
De student voert in een eenvoudige situatie een aangepast begeleidingsgesprek |
BC5 Ethisch handelen
De student onderkent de eigen waarden en normen in zijn handelen |
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student bouwt een vertrouwensrelatie uit, vertrekkend vanuit de grondhouding empathie, echtheid en acceptatie |
De student formuleert vragen en bedenkingen in functie van het handelingsplan/ondersteuningsplan van de cliënt |
De student ontwikkelt respons op een hulpvraag van de client vanuit observatie, eigen ervaring en overleg met het team. |
De student verzamelt informatie om de hulpvraag van de cliënt vast te stellen |
BSC3 Samenwerken
De student neemt actief deel aan overleg- en vergadermomenten |
De student handelt in functie van de afspraken gemaakt in het team en binnen de organisatie |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
ELO
informatiebundel
opdrachtenbundel
evaluatiedocument
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage250,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | |
Academiejaar | Stage | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
De evaluatie is geen momentopname, maar het resultaat van een proces dat heeft plaatst gehad tijdens het functioneren van de student op de praktijk en in de leergroepen.
• De student presteert een minimum van 250u stage in BP3 in eenzelfde voorziening, welke is goedgekeurd door de praktijklector.
• De student voert de stage volledig uit (100%)
• 60% van de punten worden voorbehouden voor de praktijk/de stage, 40% van de punten gaan naar het leerproces binnen de leergroep en de opdrachten
• De student heeft minstens 50% behaald op de beide onderdelen (leergroep en stage)
• Indien de student niet geslaagd is voor één van de onderdelen kan hij/zij nog maximum 9/20 behalen.
• De competenties die geëvalueerd worden zijn terug te vinden in het evaluatiedocument
• De studenten gaan op een correcte manier om met de gemaakte afspraken (administratieve procedure)
• De beroepspraktijkovereenkomst wordt bij de aanvang van de stage ingediend
• De inlichtingenfiche wordt tijdens de eerste twee weken van de stage bezorgd aan de praktijklector
• De student is stipt aanwezig tijdens de gemaakte afspraken voor een individueel gesprek, een evaluatiegesprek of een leergroepbijeenkomst.
• De student maakt een ePortfolio in de vorm van een website, de student is en blijft eigenaar van deze website
• De student dient op de afgesproken data de documenten te plaatsen op het ePortfolio.
• De opdrachten zijn voldoende uitgediept (criteria opgenomen in de opdrachten)
• De opleiding behoudt de eindverantwoordelijkheid voor de toekenning van de punten. Er wordt rekening gehouden met de context en de complexiteit van de praktijkplaats, de taken en de zelfstandigheid van de student
• De praktijklector baseert zich voor de evaluatie op het ePortfolio, de individuele gesprekken, de deelname aan de leergroepen en de evaluatiedocumenten ingevuld door de mentor. De verschillende scores worden door de praktijklector, de mentor en de student besproken tijdens het evaluatiegesprek op het einde van het semester.