Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk 431644/1884/2021/1/11
Studiegids

Beroepspraktijk 4

31644/1884/2021/1/11
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Geerts Simon, Lansens Rik, Rogge Eveline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 250,00 uren

Korte omschrijving

Om het leerproces van de student optimaal te begeleiden organiseert de praktijklector van het centrum één praktijkbezoek. Daarnaast heeft de praktijklector individuele gesprekken met studenten. De studenten verwerken hun stage-ervaringen in opdrachten en bespreken deze in kleine leergroepen. 
De student doet stage/praktijk in dezelfde organisatie voor de opleidingsonderdelen BP4 en BP5. 
De student doet minimum 250 uren praktijk/stage.

Begincompetenties (tekst)

Voor deze module is geen vrijstelling mogelijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC5 Ondersteunen en ontwikkelen van netwerken
De student treedt op ondersteunende wijze in contact met het netwerk van de cliënt
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student komt tot een doelgerichte, stapsgewijze en systematische formulering van zijn eigen leerproces via een persoonlijk ontwikkelingsplan
BC4 Emancipatorisch handelen
De student hanteert een coachende begeleidingsstijl vanuit de aanwezige krachten
BC6 Omgaan met diversiteit
De student gaat op een positieve manier om met diversiteit binnen het team
De student gaat op een positieve manier om met diversiteit binnen de doelgroep
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student verricht correct de noodzakelijke cliëntgebonden administratie
De student handelt ifv veiligheid voor het individu, groep en omgeving
BSC4 (mee) Vormgeven aan de processen van handelingsplanning
De student levert een bijdrage aan het omschrijven van de doelen, de methoden en de middelen die inspelen op de vragen en noden van de cliënt / het netwerk van de cliënt
De student evalueert in samenspraak met de cliënt/het cliëntsysteem of de vooropgestelde doelen bereikt zijn
De student stemt zijn handelen af op het handelings/begeleidingsplan
G2 Kritisch reflecteren
De student bespreekt in eigen woorden de eigen draagkracht en grenzen
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student integreert methodische en theoretische denkkaders in de praktijk
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student formuleert suggesties omtrent veranderingsstrategieën/methodieken, afgestemd op de eigenheid van de cliënt en zijn context
De student begeleidt de cliënt zelfstandig in functie van de vooropgestelde (ontwikkelings)doelen
De student ondersteunt de cliënt in het verhelderen van de hulpvraag
De student past zijn begeleidingsstijl aan ifv de doelgroep en de situatie
De student ontwikkelt een eigen begeleidingsstijl
BSC3 Samenwerken
De student profileert zich en neemt verantwoordelijkheid op, rekening houdend met zijn mandaat binnen het team

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELO 
informatiebundel 
opdrachtenbundel 
evaluatiedocument 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage250,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarStage60,00

Toetsing (tekst)

De evaluatie is geen momentopname, maar het resultaat van een proces dat heeft plaatst gehad tijdens het  functioneren van de student op de praktijk en in de leergroepen. 
• De student presteert een minimum van 250u stage in  BP4 in eenzelfde voorziening, welke is goedgekeurd door de praktijklector. 
• De student voert de stage volledig uit (100%) 
• 60% van de punten worden voorbehouden voor de praktijk/de stage, 40% van de punten gaan naar het leerproces binnen de leergroep  en de opdrachten 
• De student heeft minstens 50% behaald op de beide onderdelen (leergroep en stage) 
• Indien de student niet geslaagd is voor één van de onderdelen kan hij/zij nog maximum 9/20 behalen. 
• De competenties die geëvalueerd worden zijn terug te vinden in het evaluatiedocument 
• De studenten gaan op een correcte manier om met de gemaakte afspraken (administratieve procedure) 
• De beroepspraktijkovereenkomst wordt bij de aanvang van de stage ingediend 
• De inlichtingenfiche wordt tijdens de eerste twee weken van de stage bezorgd aan de praktijklector 
• De student is stipt aanwezig tijdens de gemaakte afspraken voor een individueel gesprek, een evaluatiegesprek of een leergroepbijeenkomst. 
• De student maakt een ePortfolio in de vorm van een website, de student is en blijft eigenaar van deze website 
• De student dient op de afgesproken data de documenten te plaatsen op het ePortfolio. 
• De opdrachten zijn voldoende uitgediept (criteria opgenomen in de opdrachten) 
• De opleiding behoudt de eindverantwoordelijkheid voor de toekenning van de punten. Er wordt rekening gehouden met de context en de complexiteit van de praktijkplaats, de taken en de zelfstandigheid van de student 
• De praktijklector baseert zich voor de evaluatie op het ePortfolio, de individuele gesprekken, de deelname aan de leergroepen en de evaluatiedocumenten ingevuld door de mentor. De verschillende scores worden door de praktijklector, de mentor en de student besproken tijdens het evaluatiegesprek op het einde van het semester.