Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk 531645/1884/2021/1/45
Studiegids

Beroepspraktijk 5

31645/1884/2021/1/45
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Geerts Simon, Lansens Rik, Rogge Eveline, Wieërs An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 250,00 uren

Korte omschrijving

Om het leerproces van de student optimaal te begeleiden organiseert de praktijklector van het centrum één praktijkbezoek. Daarnaast heeft de praktijklector individuele gesprekken met studenten. De studenten verwerken hun stage-ervaringen in opdrachten en bespreken deze in kleine leergroepen. 
De student doet stage/praktijk in dezelfde organisatie voor de opleidingsonderdelen BP4 en BP5. 
De student doet minimum 250 uren praktijk/stage. 

Begincompetenties (tekst)

Voor deze module is geen vrijstelling mogelijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC5 Ondersteunen en ontwikkelen van netwerken
De student ondersteunt de cliënt in het onderhouden en/of versterken van zijn netwerken via concrete acties/gesprekken
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak ondersteunen en ontwikkelen van netwerken
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student blijft zichzelf uitdagen tot het zoeken van nieuwe ontwikkelingen om de eigen professionele competenties te versterken
BC6 Omgaan met diversiteit
De student maakt structurele uitsluitingsmechanismen bespreekbaar
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak van het organiseren en begeleiden van processen mbt wonen, leren, werken en vrije tijd
BSC4 (mee) Vormgeven aan de processen van handelingsplanning
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak handelingsplannen
BSC6 Omgaan met structurele riscicofactoren voor de cliëntengroep
De student denkt en werkt pro-actief in functie van de veiligheid in de orthopedagogische setting
De student onderneemt preventieve acties in functie van het lichamelijke en psychische welzijn van de cliënt
BC5 Ethisch handelen
De student maakt mogelijke ethische dilemma’s op de werkvloer bespreekbaar
De student handelt volgens de deontologische afspraken en kaders van de organisatie
BC7 Opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
De student ondersteunt de cliënt /het cliëntsysteem in concrete stappen naar integratie en inclusie
De student volgt de maatschappelijke en beleidsmatige evoluties op relevant voor de eigen organisatie
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak van orthopedagogisch handelen en begeleiden
BSC3 Samenwerken
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak samenwerken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELO 
informatiebundel 
opdrachtenbundel 
evaluatiedocument 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage250,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarStage60,00

Toetsing (tekst)

De evaluatie is geen momentopname, maar het resultaat van een proces dat heeft plaatst gehad tijdens het  functioneren van de student op de praktijk en in de leergroepen. 
• De student presteert een minimum van 250u stage in  BP5 in eenzelfde voorziening, welke is goedgekeurd door de praktijklector
• De student voert de stage volledig uit (100%) 
• De competenties die geëvalueerd worden zijn terug te vinden in het evaluatiedocument 
• De studenten gaan op een correcte manier om met de gemaakte afspraken (administratieve procedure) 
• De beroepspraktijkovereenkomst wordt bij de aanvang van de stage ingediend
• De inlichtingenfiche wordt tijdens de eerste twee weken van de stage bezorgd aan de praktijklector 
• De student is stipt aanwezig tijdens de gemaakte afspraken voor een individueel gesprek, een evaluatiegesprek of een leergroepbijeenkomst. 
• De student maakt een ePortfolio in de vorm van een website, de student is en blijft eigenaar van deze website 
• De student dient op de afgesproken data de documenten te plaatsen op het ePortfolio 
• De opdrachten zijn voldoende uitgediept (criteria opgenomen in de opdrachten) 
• De opleiding behoudt de eindverantwoordelijkheid voor de toekenning van de punten. Er wordt rekening gehouden met de context en de complexiteit van de praktijkplaats, de taken en de zelfstandigheid van de student 
• De praktijklector evalueert op basis van de ‘POP-finale’ en de participatie aan supervisiegroepen, individuele gesprekken en stagebezoek, het leerproces en de beroepscompetenties 
• Op het eindassessment evalueren de mentor en een tweede lector (assessor) de beroepscompetenties en het leerproces van de student 
• De mentor beoordeelt de competenties op basis van de stage-ervaringen van het laatste semester, op basis van het ePortfolio en het eindgesprek 
• De tweede praktijklector (assessor) beoordeelt de beroepscompetenties en het leerproces op basis van het ePortfolio en het eindgesprek 
• Verdeling punten: 40% (praktijklector), 30 % (mentor) en 30% (assessor/2de lector).