Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Biologische basis van gedrag31646/1884/2021/1/79
Studiegids

Biologische basis van gedrag

31646/1884/2021/1/79
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Biologische aspecten
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Biologische aspecten
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Biologische aspecten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Clerck Greet, De Raedemaecker Wies, Kustermans Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Als hulpverlener moet je enig inzicht hebben in ziekten waarmee je in je werk te maken krijgt. Als je verantwoordelijk bent voor het welzijn van cliënten, moet je weten wanneer iets in orde is en wanneer het niet pluis is. Voor goede hulpverlening aan (chronisch) zieke cliënten is enige kennis van pathologie nodig, die je niet kan verwerven zonder basiskennis van anatomie en fysiologie. In deze module geven we deze aspecten de nodige aandacht met het oog op de hulpverleningspraktijk, specifieke aandacht gaat uit naar erfelijkheid, neurologie, zintuigen en hormoonstelsel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student werkt oefeningen ivm de overervingsprincipes uit
De student beschrijft de werking van zintuigen in het algemeen
De student beschrijft hoe de werking van de hersenen effect heeft op gedrag en psychische processen
De student legt verbanden tussen de basale principes van erfelijkheidsleer en de overerving van kenmerken van de mens
De student beschrijft de algemene werking van het endocrien stelsel
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van het zenuwstelsel
De student legt verbanden tussen de werking van het zenuwstelsel m.b.t. signaalverwerking en praktijkgerelateerde aandoeningen
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van de zintuigen
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van de hormonen

Leerinhoud

  • Evolutie
  • Erfelijkheidsleer
    • overervingsprincipes en oefeningen daarop
    • aangeboren aandoeningen
  • Zintuigen
    • overzicht
    • het gehoor
    • het zicht
    • praktijkgerelateerde aandoeningen
  • Zenuwstelsel
    • overzicht 
    • bouw en werking
    • praktijkgerelateerde aandoeningen
    • psychoactieve stoffen
  • Endocrien stelsel
    • klieren, hormonen en werking
    • praktijkgerelateerde aandoeningen


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus (voorzien door het centrum)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.