Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Communicatieve vaardigheden2368/1884/2021/1/41
Studiegids

Communicatieve vaardigheden

2368/1884/2021/1/41
Academiejaar 2020-21
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Communicatieve vaardigheden
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Rogge Eveline, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Korte omschrijving

Deze cursus omvat een deel communicatietheorie en gesprekstechnieken.
We behandelen een theoretisch deel en oefenen de technieken in een rollenspelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student legt uit dat het communicatieproces een circulair gebeuren is.
De student benoemt het inhouds-en betrekkingsaspect in een boodschap.
BC4 Emancipatorisch handelen
De student hanteert tijdens een netwerkbegeleiding in een welomlijnde praktijksituatie de emancipatorische basishoudingsaspecten.
G2 Kritisch reflecteren
De student formuleert één actiepunt na gekregen feedback.
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student past de communicatietheorieën toe in een casus.
De student licht in een casus problemen in communicatie kritisch door en brengt verbeterpunten aan.
De student beheerst de vaardigheid van het geven van constructieve feedback
De student fomuleert een empathische reactie in een oefensituatie.
De student benoemt de gesprekstechnieken en het effect van deze technieken.
De student neemt in een oefensituatie de basisvaardigheden luisteren, empathie, respect, acceptatie als minimum houding aan.
De student zet in een oefensituatie(simulatie hulpverleningsgesprek) gesprekstechnieken doelgericht in om een bepaald resultaat te bereiken.
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student voert een begeleidingsgesprek dat aangepast is aan de situatie.

Leerinhoud

Communicatie: procesmodel van communicatie. verbale, non-verbale communicatie, feedback.
Gesprekstechnieken: basisvaardigheden, E-in, E-ex open en gesloten vragen, samenvatten, actief luisteren.
Gespreksvormen: probleemoplossend gesprek: diagnose-recept model en participatiemodel. slechtnieuwsgesprek en intake gesprek.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets80,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.