Academiejaar
2020-21
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Communicatieve vaardigheden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Rogge Eveline, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren
Korte omschrijving
Deze cursus omvat een deel communicatietheorie en gesprekstechnieken.
We behandelen een theoretisch deel en oefenen de technieken in een rollenspelen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student legt uit dat het communicatieproces een circulair gebeuren is. |
De student benoemt het inhouds-en betrekkingsaspect in een boodschap. |
BC4 Emancipatorisch handelen
De student hanteert tijdens een netwerkbegeleiding in een welomlijnde praktijksituatie de emancipatorische basishoudingsaspecten. |
G2 Kritisch reflecteren
De student formuleert één actiepunt na gekregen feedback. |
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student past de communicatietheorieën toe in een casus. |
De student licht in een casus problemen in communicatie kritisch door en brengt verbeterpunten aan. |
De student beheerst de vaardigheid van het geven van constructieve feedback |
De student fomuleert een empathische reactie in een oefensituatie. |
De student benoemt de gesprekstechnieken en het effect van deze technieken. |
De student neemt in een oefensituatie de basisvaardigheden luisteren, empathie, respect, acceptatie als minimum houding aan. |
De student zet in een oefensituatie(simulatie hulpverleningsgesprek) gesprekstechnieken doelgericht in om een bepaald resultaat te bereiken. |
BC3 Toepassingsgericht handelen
De student voert een begeleidingsgesprek dat aangepast is aan de situatie. |
Leerinhoud
Communicatie: procesmodel van communicatie. verbale, non-verbale communicatie, feedback.
Gesprekstechnieken: basisvaardigheden, E-in, E-ex open en gesloten vragen, samenvatten, actief luisteren.
Gespreksvormen: probleemoplossend gesprek: diagnose-recept model en participatiemodel. slechtnieuwsgesprek en intake gesprek.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 80,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 80,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.